این تصویر یکی از بزرگترین طوفانهای منظومه شمسی است که به ثبت رسیده است. این ابر در نیم‌کره‌ی شمالی زحل از زمین هم بزرگتر میباشد. فضاپیمای کاسینی ناسا این تصویر را از شدیدترین طوفان زحل گرفته ، که در نگاه اول شبیه یک گل رز بزرگ است که برگهای اطرافش سبز هستند، اما در واقع طوفانی است که 20 برابر هر طوفان معمولی در زمین وسعت دارد.

دانشمندان در تصاویر و ویدئو با وضوح بالا، بیان داشتند که این طوفان حدودا 1،250 مایل (2،000 کیلومتر) گستردگی دارد، 20 برابر بزرگتر از طوفانهای عادی در زمین است. ابرهای روشن و نازک در لبه بیرونی طوفان با سرعت 330 مایل در ساعت (150 متر در ثانیه) در چرخش هستند. و یک الگوی جوی شش گوش ایجاد کرده است که بسیار ، مرموز، و ناشناخته است.
744806main_pia14944-43_800-600
این تصویر از طوفان بزرگ زحل شباهت زیادی به یک گل رز دارد، این تصویر از گرباد در فاصله 419000 کیلومتری از زحل در فاز زاویه ای 94 درجه ای و توسط فضاپیمای کاسینی گرفته شده است. مقیاس تصویر2 کیلومتر در هر پیکسل است.

اندرو اینگرسول، یک عضو تیم تصویر برداری کاسینی در موسسه فناوری کالیفرنیا آظهار داشت: “:” ما هنگامی که این طوفان را دیدیم برای لحظه اول آنچه را که می دیدیم باور نکردیم، چرا که این طوفان بسیار بزرگ شبیه طوفانی روی زمین بود، اما وسعت آن بیشتر بود و تاحدی به واسطه وجود میزان اندک بخار آب در هیدروژن اتمسفر زحل طولانی تر شده بود.

دانشمندان با بررسی روی طوفان زحل بدنبال اطلاعاتی درباره شکل گیری طوفانهای زمینی هستند، هر دو طوفان زمینی و گرباد قطب شمال زحل دارای چرخش مرکزی و سرعت بسیار زیاد میباشد. دیگر ویژگی های مشابه شامل ابرهای تشکیل یک دیواره ها به دور مرکز، و ابرهای بالاتر در اطراف مرکز، قرار دارند و در جهت معکوس عقربه های ساعت در حال چرخش هستند.
744826main_pia14946-43_800-600
تصویری از طوفان شگفت انگیز زحل در رنگ دهی کاذب، مقیاس تصویر 22 کیلومتر در هر پیکسل است
کاسینی در سال 97 بسمت زحل پرتاب شد ، زمانی که کاسینی در سال 2004 در سیستم زحل رسید، قطب شمال زحل تاریک بود چرا که قطب شمال این سیاره در اوسط زمستان قرار داشت. در آن زمان، طیف سنج مادون قرمز کامپوزیت فضاپیمای کاسینی و طیف سنج نقشه برداری بصری و مادون قرمز یک گردباد و طوفان بزرگ را شناسایی کردند، اما برای اینکه کاسینی بتواند این طوفان را در نور مرئی مشاهده کند باید تا ماه اوت سال 2009 در اعتدال بهاری این سیاره صبر می کرد. فضاپیمای کاسینی فقط در نور خورشید و با تغییر زاویه مدارش توانست چنین نمایش خیره کننده و مسحور کننده ای از طوفان عجیب و مرموز نیمکره شمالی زحل را مشاهده کند.

این فضاپیما برای رسیدن به مدار مطلوب 2 بار از گرانش سیاره زهره و یک بار از گرانش زمین استفاده کرد. وزن آن 6 تن و هزینه آن 4.3 میلیارد دلار برآورد شده است. کاسینی علاوه بر نقشه برداری دریاچه های متان در قمر تیتان، شناسایی آبفشانهای یخی (icy geyser) بیرون زده در قمر انسلادوس (Enceladus) و ردیابی طوفانها در جو زحل، مطالعات فراوان و گسترده ای بر روی سیستم حلقه ها و محیط آنها انجام داده است.

ماموریت کاسینی هویگنس یک پروژه مشترک ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی ایتالیا است.

Read More : http://www.nasa.gov/mission_pages/cassini/whycassini/cassini20130429.html

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.