بیگ بنگ: دنباله دار سبزفام کاتالینا یکشنبه ۱۷ ژانویه ۲۰۱۶ از نزدیک ترین فاصله با زمین عبور می کند و فقط تا آخر هفته برای رصد این دنباله دار زیبا فرصت باقی است.

پل کلونینگر در 6 ژانویه از لانارک هایلندز، کانادا این عکس از دنباله دار کاتالینا را به ثبت رساند.
پل کلونینگر در 6 ژانویه از لانارک هایلندز، کانادا این عکس از دنباله دار کاتالینا را به ثبت رساند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، این دنباله دار با نام رسمی C/2013 US10، امشب از فاصله 110 میلیون کیلومتری زمین عبور خواهد کرد؛ هر چند این فاصله زیاد نزدیک نیست و معادل حدود 72 درصد مسافت میان زمین و خورشید است. این دنباله دار که به اصطلاح دو دم دارد، در طی چند روز آینده با یک دوربین دو چشمی در نزدیکی یک صورت فلکی بسیار شناخته شده، قابل مشاهده است.

پل کلونینگر استاد نجوم و عکاس نجومی گفت: « تشخیص این دنباله دار اکنون تقریبا راحت است. کاتالینا به ستاره انتهایی در دسته دب اکبر بسیار نزدیک است و به صورت یک ستاره کرکی متمایل به سبز مشاهده می شود.» پایگاه خبری نجومی EarthSky نیز به علاقمندان توصیه کرد که این دنباله دار را در ساعاتی پس از نیمه شب و قبل از طلوع خورشید مشاهده کنند.

موقعیت و مسیر حرکت دنباله دار در روزهای پیش رو
موقعیت و مسیر حرکت دنباله دار در روزهای پیش رو

در این سایت آمده است: با توجه به رسیدن این دنباله دار به نزدیک ترین فاصله با زمین، بهترین فرصت برای رصد آن فرا رسیده است، بنابراین تلاش کنید تا برای آخرین بار آن را ببینید. این دنباله دار از اواخر ماه نوامبر در نیمکره شمالی قابل مشاهده بود، اما هم اکنون بسیار کم نورتر از اواخر ماه دسامبر و اوایل ژانویه است. دنباله دار کاتالینا که منشا آن ابر اورت است، سال 2013 توسط یک تلسکوپ 27 اینچی مربوط به طرح پیمایش آسمان کاتالینا کشف شد. طرح پیمایش آسمان کاتالینا پروژه ای است که با هدف کشف دنباله دارها، سیارک ها و سایر اجرام نزدیک زمین به پیمایش آسمان می پردازد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: cbc.ca

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.