بیگ بنگ: این عکس با وضوح بالا، کهکشان NGC 949 را نشان می دهد که سی میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و در صورت فلکی مثلث واقع شده است. این کهکشان شکلی غیر متعارف دارد که طبیعتش آن را تاریک تر می کند، از چشم انداز ما تشخیص نوع این کهکشان سخت است، اما مطمئنا یک کهکشان صفحه ای بیشتر شبیه به یک کهکشان مارپیچی است.

The peculiar asymmetry of NGC 949به گزارش بیگ بنگ، NGC 949 نخستین بار توسط ویلیام هرشل در 21 سپتامبر 1786 با استفاده از تلسکوپ 18.7 اینچی بازتابی اش کشف شد. این کهکشان یکی از 3000 جرم کاتالوگ هرشل است که بعنوان سحابی در طول بررسی های پایه ای و فشرده عمیق آسمان بدست آمده بود که در نهایت بخش عمده ای از کاتالوگ NGC را تشکیل می دهد.

دوربین پیشرفته سنجش هابل (ACS)، این تصویر جدید را با جزئیات فوق العاده، نمایش داده است. این تصویر با جزئیات بالا به ما اجازه می دهد، عدم تقارن گرد و غبار که همچون مار این کهکشان را احاطه کرده، بهتر درک کنیم. نیمه بالایی کهکشان بیشتر از گرد و غبار کیهانی تشکیل شده است، یک مشاهده ی کنجکاوانه انتقال ستارگان به مرکز کهکشان را نشان می دهد.

در لبه ی کهکشان، نور ستارگان نسبت به نور گرد و غبارها بسیار کمتر به ما می رسد، بنابراین درخشان تر به نظر می رسند و همین امر اهمیت گرد و غبار را کاهش می دهد. مزایای علمی این کشف و عکس تازه ی موزاییکی می تواند به دانشمندان برای تولید یک نقشه ی سه بعدی از گرد و غبار این کهکشان کمک کند.

منبع: spacetelescope.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.