بیگ بنگ: در نشستی که توسط انجمن نجوم آمریکا در واشنگتن برگزار شد ستاره شناسان از مجموعه ی جدیدی تصاویر تهیه شده توسط تلسکوپ فضایی هابل پرده برداشتند، این تصاویر که جزء عمیق ترین تصاویر به ثبت رسیده است شامل یک خوشه از کهکشان های ذاتا کم نور و کوچک میباشد.

Abell 2744کمانهای آبی در واقع کهکشان هایی دور دست هستند که تصاویر تار آنها به وسیله خوشه عظیمی در پیش زمینه بزرگنمایی می شود.

به گزارش ایسنا، نخستین نما از «حوزه‌ مرزی» (Frontier Field) که توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا تهیه شده است، عمیق‌ترین رصد صورت گرفته از یک خوشه کهکشانی محسوب می‌شود. در مرکز تصویر، خوشه کهکشانی Abell 2744 – گروهی متشکل از صدها کهکشان – در فاصله 3.5 میلیارد سال نوری از زمین دیده می‌شوند.

کمان‌های آبی در پس زمینه تصویر نیز کهکشان‌های دوردست در فاصله 12 میلیارد سال نوری هستند که کمی پس از بیگ بنگ (انفجار بزرگ) شکل گرفته‌اند. کهکشان‌های پس زمینه 10 تا 20 برابر بزرگتر از نمای معمولی هستند و نور این کهکشان‌ها توسط پدیده‌ای موسوم به همگرایی گرانشی (gravitational lensing) بزرگنمایی و درخشان شده‌اند. خوشه Abell 2744 پیش از این مورد مطالعه قرار گرفته بود، اما تصویر جدید از حوزه‌ مرزی، جزئیات دقیق‌تری از این خوشه کهکشانی ارائه می‌کند.

«جنیفر لوتس» محقق ارشد موسسه علوم تلسکوپ فضایی در بالتیمور تأکید می‌کند: محققان با کمک تلسکوپ هابل، تلسکوپ اسپیتزر ناسا و رصدخانه اشعه ایکس چاندارا، موفق به رصدهای عمق فضا از تکامل و منشأ خوشه‌های کهکشانی و سیاهچاله‌ها شده‌اند که برای تهیه نقشه ماده تاریک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مجموعه تصاویر جدید تلسکوپ فضایی هابل در دویست و بیست و سومین نشست سالانه اتحادیه بین‌المللی نجوم آمریکا ارائه شده است.

Read More : dailygalaxy , BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. درود فراوان از تیم تحقیقاتی نجومی بیگ بنگ …مدیر سایت و همچنین ادمین های پیج بیگ بنگ خسته نباشید
    این تصویر واقعا بی نظیره …تلسکوپ هابل دست اوردهای بسیار بی نظیری برای ما داشته … 🙂

  2. با درود به شما دوست گرامی، دورترین کهکشان z8_GND_5296 نام دارد. نور این کهکشان ۱۳.۱ میلیارد سال در سفر بوده تا به ما برسد. در این مطلب می توانید مطالعه کنید
    بله، به گفته ستاره شناسان، بیش از ۱۷۰ میلیارد کهکشان در جهان قابل مشاهده ما وجود دارد، که در فضا و جهات مختلف به فاصله ۱۳.۸ میلیارد سال نوری از ما واقع شده است. در اینجا می توانید مطالعه کنید

  3. با تشکر از مطالب وزین شما، می خواستم بدانم دورترین کهکشانی که تا به حال شناسایی شده است چند میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و اینکه آیا درست است که تاکنون بیش از 200 میلیارد کهکشان شناسایی شده است ممنون میشوم اگر پاسخ بدهید در ذیل همین کامنت.