بیگ بنگ: اخیرا دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی چاندرا عمیق ­ترین تصویر از آسمان را بدست آورده ­اند. این تصویر که بصورت پرتوی ایکس است، فاصله ­ای بین 9 تا 11 میلیارد سال نوری را شامل می شود. همچنین این تصویر پر تراکم ­ترین تصویری است که از سیاهچاله­ های کیهان بدست آمده است. تراکم سیاهچاله­ های این تصویر به قدریست که 5000 عدد از آن­ها یک ماه کامل را در آسمان پوشش می دهند.

تصویر بدست آمده از سیاهچاله­ ها

به گزارش بیگ بنگ، در تصویر فوق نقاطی قرمز نماینده شدت پرتوی ایکس کمینه و نقاط آبی نماینده شدت پرتوی ایکس بیشینه هستند. نقاط سبز رنگ هم از نظر شدت مابین نقاط قرمز و آبی قرار دارند. این تصویر که مجموعا از 7 میلیون ثانیه رصد بدست آمده، به دانشمندان اطلاعات مفیدی درباره کهکشان ها و سیاهچاله ها بین 1 تا 2 میلیارد سال بعد از بیگ بنگ، می دهد.

فاصله تخمینی اجرام تصویربرداری شده

برای دست آوردن این تصویر، پرتوهای ایکس اطراف بیش از 2100 کهکشان را ثبت و مورد مطالعه قرار داده شده است. حساسیت تصویربرداری معادل 8 میلیارد ثانیه یا 260 سال نوردهی است. دانشمندان با مطالعه داده های بدست آمده از تلسکوپ چاندرا مدارکی یافتند که نشان می دهند که رشد سیاهچاله­ های غول پیکر آغازین، نه از طریق بلعیدن کم کم جرم، بلکه به صورت ناگهانی بوده است. همچنین سرنخ­ های دیگری بدست آمده که می تواند مدل کنونی رشد سیاهچاله ­ها را به چالش بکشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در arxiv.org منتشر شده است.

ترجمه: ابراهیم دبیری/ سایت علمی بیگ بنگ