بیگ بنگ: اخیرا دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی چاندرا عمیق ­ترین تصویر از آسمان را بدست آورده ­اند. این تصویر که بصورت پرتوی ایکس است، فاصله ­ای بین 9 تا 11 میلیارد سال نوری را شامل می شود. همچنین این تصویر پر تراکم ­ترین تصویری است که از سیاهچاله­ های کیهان بدست آمده است. تراکم سیاهچاله­ های این تصویر به قدریست که 5000 عدد از آن­ها یک ماه کامل را در آسمان پوشش می دهند.

تصویر بدست آمده از سیاهچاله­ ها
تصویر بدست آمده از سیاهچاله­ ها

به گزارش بیگ بنگ، در تصویر فوق نقاطی قرمز نماینده شدت پرتوی ایکس کمینه و نقاط آبی نماینده شدت پرتوی ایکس بیشینه هستند. نقاط سبز رنگ هم از نظر شدت مابین نقاط قرمز و آبی قرار دارند. این تصویر که مجموعا از 7 میلیون ثانیه رصد بدست آمده، به دانشمندان اطلاعات مفیدی درباره کهکشان ها و سیاهچاله ها بین 1 تا 2 میلیارد سال بعد از بیگ بنگ، می دهد.

فاصله تخمینی اجرام تصویربرداری شده
فاصله تخمینی اجرام تصویربرداری شده

برای دست آوردن این تصویر، پرتوهای ایکس اطراف بیش از 2100 کهکشان را ثبت و مورد مطالعه قرار داده شده است. حساسیت تصویربرداری معادل 8 میلیارد ثانیه یا 260 سال نوردهی است. دانشمندان با مطالعه داده های بدست آمده از تلسکوپ چاندرا مدارکی یافتند که نشان می دهند که رشد سیاهچاله­ های غول پیکر آغازین، نه از طریق بلعیدن کم کم جرم، بلکه به صورت ناگهانی بوده است. همچنین سرنخ­ های دیگری بدست آمده که می تواند مدل کنونی رشد سیاهچاله ­ها را به چالش بکشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در arxiv.org منتشر شده است.

ترجمه: ابراهیم دبیری/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: chandra.si.edu

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.