بیگ بنگ: فرایند“خواب عمیق” برای فضانوردان در سفرهای طولانی مدت تا به امروز جزئی از داستان‌ها و فیلم‌های علمی تخیلی بود و گواه آن فیلم هایی از جمله: ادیسۀ فضایی 2001، آواتار، پرومتئوس، در میان ستارگان و … بوده است و یک روش معمول و قابل توجیه در این فیلم ها برای ارسال انسان به فضای دوردست بدون هیچ آسیبی میباشد. اما محققان در پی عملی کردن این روش هستند.

طرح ناسا برای قرارگیری فضانوردان در حالت خواب عمیق در مدت 180 روز برای سفر به مریخ
طرح ناسا برای قرارگیری فضانوردان در حالت خواب عمیق در مدت 180 روز برای سفر به مریخ

به گزارش بیگ بنگ، در حالی که بسیاری از ما به مریخ به عنوان سیاره ای برای کاوش نگاه می کنیم، محققان مشغول کار برای تحقق رویای سفر در خواب عمیق به دوردست های کیهان هستند. یکی از آنها شرکت آمریکایی Space Work Engineering است که ناسا از مطالعاتی که توسط این شرکت ارائه شده حمایت کرده است. دکتر جان ایبردفورد، رئیس این شرکت می گوید:« ما در مدتی کوتاه تلاش می کنیم شرایط خواب عمیق را برای خدمه فضاپیمایی که به سمت سیاره سرخ خواهد رفت، شبیه سازی کنیم. سفری که با استفاده از تکنولوژی فضایی فعلی حدود 180 روز به طول خواهد انجامید. »

تمرکز این مطالعه بر روی مرگ کاذب است، نوعی خوابی عمیق که دمای بدن و وضعیت متابولیک بدن را کاهش می دهد. در این تئوری فضانوردان در خواب عمیق قرار می گیرند و با مصرف کمتر انرژی و در نتیجه کاهش هزینه‌ها، تنها زمان از خواب بیدار می‌شوند که فضاپیما به مقصد رسیده باشد. اگر بتوان یک انسان را در خوابی بسیار عمیق فرو برد آنها نیاز به امکانات رفاهی ندارند، غذا و آب نیز می تواند توسط کپسولی که در آن قرار گرفته اند کنترل شود و انرژی مورد نیاز برای اینکه آنها را زنده نگه دارد بسیار کاهش خواهد یافت.

تصویری هنری از کپسولی که فضانوردان را در حالت خواب عمیق قرار می دهند.
تصویری هنری از کپسولی که فضانوردان را در حالت خواب عمیق قرار می دهند.

کمپانی مذکور در همین راستا دست به تولید سیستمی سه مرحله ای زده است. در مرحله نخست، سیستم وظیفه تسکین فرد را به عهده دارد. مسدودسازی جریان‌های اعصاب در این مرحله، می‌تواند امکان حرکت را از فرد سلب نماید. در مرحله بعد دمای بدن ۱۰ درجه فارنهایت کاهش پیدا کرده و در نتیجه میزان فعالیت متابولیک و سلولی بدن بین ۵۰ تا ۷۰ درصد سقوط خواهد داشت. به محض انجام تمامی این اعمال، فرد به یک سِرم مخصوص تأمین مواد غذایی متصل می‌شود تا به شکل قطره ای مواد لازم برای ادامه حیات وی قابل دسترس باشد. ناسا قصد دارد تا از این روش به طور مطمئن استفاده کند و این حالت را 180 روز نگه دارد. در صورتی که این مورد عملی گردد، ما یک قدم به فرستادن تیمی از فضانوردان به مریخ نزدیک می شویم.

سمیر الله وردی / سایت علمی بیگ بنگ

منابع: universetoday , news.discovery , digitaltrends

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.