بیگ بنگ: فضاپیمای کاسینی ناسا که در مدار زحل قرار دارد برای آخرین بار پروازی از نزدیکی دیون(Dione) قمر آبله گون و یخ زده ی زحل این سیاره غول‌پیکر گازی انجام داد و تصاویری جدیدی از آن به زمین مخابره کرد.

_85107239_untitled1به گزارش بیگ بنگ، این کاوشگر در روز هفدهم آگوست از فاصله‌ی 474 کیلومتری قمر دیون عبور کرد. این پنجمين پرواز نزديك اين فضاپيما در طول ماموريت 11 ساله‌اش بر فراز ديون و آخرين تصاوير از چهره آبله گون اين قمر میباشد. این تصاویر گرفته شده، دید جدیدی به این قمر که قطري برابر 1122 كيلومتر دارد، می دهند. دیون چهارمين قمر بزرگ سياره زحل به شمار مي‌رود كه از سطح يخي و درون سنگي برخوردار است. به دلیل نور خورشیدکه از زحل سوی دیون بازتاب شده بود، سطح این قمر به‌ خوبی در عکس‌ها مشخص است.
PIA19650_940x881با تمام این اوصاف، ناسا این عکس را کاملا اتفاقی گرفته است؛ طوری که کاوشگر کاسینی برای گرفتن عکس به سمت قمر دیون حرکت نکرده بود. دانشمندان ناسا در حال حاضر به دنبال پیدا کردن اطلاعات بیشتری درباره‌ی ساختار داخلی و واکنش‌هایی که روی سطح دیون انجام می‌شود هستند. كاسيني با پرواز بر فراز این قمر نشانه‌هايي از فعال بودن را در مناطقي از سطح آن به ثبت رسانده‌ است. قمر دیون در سال ۱۶۸۴ توسط ستاره شناس‌ ایتالیایی «جیوانی کاسینی» کشف شد. این ستاره شناس ۱۱ سال سیاره‌ی زحل و قمرهای آن را به طور کامل بررسی کرد و تصویرهای مختلفی از این سیاره را به ثبت رسانده بود.
dione-saturn-rings-shadowsتاکنون پنج فلای‌بای از قمر دیون ثبت شده است، فلای‌بای (FlyBy) یا کمک گرانشی (Gravity Assist) در مأموریت‌های فضایی بسیار رایج است. در این مانور، فضاپیما به یک جرم نسبتا بزرگ (سیاره، قمر یا سیارک بزرگ) نزدیک می‌شود و از گرانش این اجرام و اختلاف سرعت با آنها کمک گرفته و بدون مصرف سوخت جهت و مقدار سرعت خود را تغییر می‌دهد.
PIA19649_940x400فضاپیمای كاسيني اكنون مشغول انجام تعدادي از آخرين‌ رصد‌هايش است و پس از پايان عكسبرداري‌هاي خداحافظي، در سال 2017 طي يك جهش انتحاري خود را به اتمسفر سياره محبوبش، زحل خواهد زد تا براي هميشه در آنجا جاودان شود. دليل برنامه‌ريزي چنين پاياني براي كاسيني جلوگيري از ورود هرگونه بقايايي از تجهيزات دست‌ساز بشر به قمرهاي تیتان و انسلادوس است،‌ زيرا اين دو قمر در دسته كانديداهايي هستند كه احتمال كشف حيات فرازميني در آنها وجود دارد،‌ از اين رو دانشمندان نمي‌خواهند سطح اين دو قمر به ويروسي كه شايد هنوز از زمين روي بدن كاسيني به جا مانده باشد، آلوده شود.
Cassini_Dione_Landscapeکاوشگر کاسینی در سال ۱۹۹۷ به سمت زحل پرتاب شد، این فضاپیما در سال ۲۰۰۴ به مدار سیاره زحل و اقمار اطرافش رسید و بیش از یک دهه است که به کاوش در این منظومه ی سیاره ای می پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه