تأثیرات طوفان‌های خورشیدی در سیگنال‌های تلفن‌های همراه، راه آهن‌ها و ماهواره‌ها و اختلال در آنها بخشی از تبعات منفی وارد شدن به دوره اوج فعالیت‌های شدید خورشید است که در سال 2013 به اوج خود می رسد.

sun

در اوايل سال 2013 لكه هاي خورشيدي دوباره زياد ميشود و خورشيد وارد مرحله فعاليت شديد خود ميشود. خورشيد گاهي تششعات شديدي را به سمت فضا و زمين پرتاب مي كند. خوشبختانه نيروي مغناطيسي زمين مانند سپري جلوي بسياري از اين تشعشعات را ميگيرد. اما اگر به دليلي تشعشعات قوي باشند يا سپر مغناطيسي زمين ضعيف شود همه چيزهاي فلزي روي زمين شروع ميكنند به جرقه زدن . چون با عبور يك هادي از درون ميدانهاي الكترو مغناطيسي در آن هادي برق ايجاد ميشود يعني همان كاري كه دينام ميكند تا برق توليد شود. پس اگر اين تشعشعات الكترو مغناطيسي به زمين برسند از آنجايي كه تقريبا همه تمدن ما به برق وابسطه است و همه لوازم زندگي ما هم الكتريكي هستند. همه لوازم الكتريكي ما و خطوط انتقال برق و … شروع ميكنند به يك آتش بازي قشنگ و نتيجه اش را هم كه ديگر ميتوانيد تصور كنيد . ( شفق قطبي در اثر برخورد همين تشعشعات به سپر مغناطيس زمين ميباشد كه به صورت درخشش نورهاي زيبايي در آسمان قطب هاي زمين ديده ميشود )

فعاليتهاي خورشيدي توسط ناسا به شدت تحت نظارت قرار دارند و درست همان اهميتي كه سازمان هواشناسي براي حركت هواپيما ها و كشتي ها حتي مسافرتهاي معمولي ما با اتوموبيل دارد ، نظارت بر تغييرات خورشيدي هم براي حفظ تمدن ما ! ضروري است. چرا كه ميتواند باعث از كار افتادن ماهواره هاي مخابراتي و يا صدمه ديدن دستگاهها و حتي ساكنان ايستگاه فضايي شود. بنابراين اين سازمان اين فعاليت ها را تحت نظر دارد تا در صورتيكه خورشيد از خود تششعات شديدي را به سوي زمين پرتاب كرد فورا اقدامات لازم را به عمل آورد تا حداقل، ميزان خسارات را كم كند. مثلا ممكن است لازم باشد فورا آنتن هاي ويژه اي در زمين يا در آزمايشگاه فضايي يا ماهواره ها بسته شوند و يا برخي دستگاهها خاموش شده و خطر قطع ارتباطات راديويي و ماهواره اي هم گوشزد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.