قبل از بیگ بنگ چه چیزی وجود داشت؟

بیگ بنگ: اخترشناسان کاملأ مطمئن هستند که چه اتفاقی پس از بیگ بنگ رخ داد، اما قبل از آن، چه چیزی وجود داشت؟ نظریه های پیشرو در مورد عللِ بیگ بنگ کدام است؟ حدود ۱۳٫۸ میلیارد سال پیش، جهان با یک انفجار ناگهانی آغاز شد، و همه ی ما را به این مهمانی بزرگ کیهانی دعوت کرد. اما قبل از آن چه اتفاقی افتاد؟

بیگ بنگ، فضا - زمان و سیر تحولی کیهان در 13.8 میلیارد سال

بیگ بنگ، فضا – زمان و سیر تحولی کیهان در ۱۳٫۸ میلیارد سال

به گزارش بیگ بنگ، معمولأ داستانِ جهان را با بیگ بنگ آغاز می کنیم و سپس در مورد اتفاقی که پس از آن رخ داد صحبت می کنیم. به طور مشابه و کاملأ مخالف با دیدگاه اخترشناسان از جهان، بیشترین میزانی که می توانیم به گذشته برگردیم تابش پس زمینه ی کیهانی است که حدود ۳۸۰ هزار سال پس از بیگ بنگ رخ داده است. قبل از آن نمی توانیم امیدوار باشیم که چیزی را مشاهده کنیم زیرا جهان به حدی داغ و متراکم بود که چندان شفاف نبود، مثل سوپ نخود، سوپ خوشمزه ای که انرژی بالایی را مصرف می کند.

در شیوه ی زندگیِ نارضایتبخش، احمقانه و زمینیِ مان در واقع نمی توانیم مبدأ جهان را در زمان و فضایی که در آن قرار داریم مشاهده کنیم. لعنت به فضا و زمان … خوشبختانه، گونه های متفکر به ایده هایی دست یافته اند و بخشی از آنها دیوانه کننده است و بخش دیگری نیز از ذهنِ منعطفی برخوردار می باشند. اولین ایده این است که جهان با یک نوسان کوانتومی آغاز شد و تا امروز نیز تورم یافته، چیزی که با ظرافت کامل در طول زمان انبساط پیدا می کند و محصول جانبیِ تصادفی اش وجود ما می باشد.

تصویری هنری از یک سیاهچالۀ کیهانی

ایده ی جایگزین این است که جهان ما در یک سیاهچاله از جهانی قدیمی تر آغاز شده است؛ در مورد این مسئله فکر کنید و اجازه دهید مغزتان به جوش و خروش بیاید. کیهان پیش از این وجود داشت و این جهان متعلق به ما نبود، سپس این جهان به یک سیاهچاله تبدیل شد و ما و همه چیزهایی که در اطرافمان هست از آن سیاهچاله تشکیل شدند.

در اینجا ایده ی دیگری مطرح می شود، ذراتی را مشاهده می کنیم که در جهان ما بوجود می آیند، چه می شد اگر پس از زمانی طولانی، ذراتِ کل جهان در یک زمان بوجود می آمدند. به طور جدی … این زمان بسیار طولانی است، همراه با تعداد زیادی جهانِ «تقریبی» که هنوز می توانند وجود داشته باشند. اخیرأ، گروه بایسپ۲ شواهدی از تورم اولیه جهان را مشاهده کردند. همانند هرگونه ادعایی از گرانش، نتیجه به شدت مورد بحث و چالش قرار گرفته است. اگر ایده ی تورم کیهانی درست باشد، این امکان وجود دارد که جهان ما بخشی از مولتی ورسِ یا یک چند جهانی بزرگتر باشد. معروفترین فرم این ایده نوعی تورمِ ابدی ایجاد می کند که در آن، جهان ها در طول زمان ایجاد می شوند.

مراحل تحول کیهان، از بیگ بنگ تا اکنون

جهان ما باید یکی از آنها باشد، همچنین احتمالأ این سوال که قبل از بیگ بنگ چه چیزی وجود داشته مشابه این سوال است که در شمالِ قطب شمال چه چیزی وجود دارد. چیزی که به نظر در ابتدا وجود داشته به علت نیاز دارد و می تواند فقط ناشی از دیدگاه خودمان باشد. دوست داریم فکر کنیم که معلول همیشه دارای علت است، اما جهان می تواند یک استثنا باشد؛ ممکن است جهان بدون علت وجود داشته باشد. شما بگویید، قبل از اینکه مهمانی آغاز شود چه چیزی وجود داشته است؟ نظرتان را بنویسید.

ترجمه: سحر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ – منبع: universetoday

1. Reza گفت:

با سلام

به نظر بنده، جهان نمی تواند از یک نقطه آغاز شده باشد. آن نقطه اولیه (فضا -زمان صفر) انرژی بسیار بالایی نیاز داشته تا چنین جهانی را پدید آورد. سوال من این است که اگر طبق فرضیه بیگ بنگ این نقطه، نقطه آغازین است بنابراین فضا در آن می بایست صفر مطلق باشد، بنابراین این انرژی در چه فضایی و چگونه ذخیره شده است؟
    (ما همواره برای مهار انرژی در هر مقیاسی نیاز به فضا داریم و در اصل انرژی بدون فضا اصلا قابل تعریف نیست)
    حتی اگر فرض کنیم این جهان از عناصری بنیادی شناخته شده (مانند فرمیون، لپتون، هیگز و یا بوزون هیگز) و ناشناخته ای مانند گراوتیون و امثال آن نیز ساخته شده است و یا حتی فرض کنیم این جهان از “هیچ” ساخته شده و همگی این هیچ ها در آن نقطه متمرکز شده اند، باز هم نیاز به یک برهمکنش هیچ – هیچ داریم که آغازی باشد برای شکل گرفتن جهان از هیچ. حال سوال این است این برهمکنش چگونه در یک فضای صفر متمرکز شده ؟!!!!
    من با نظریه جهان های موازی موافقم. و فکر می کنم ما و آن چیزی که تحت عنوان جهان می شناسیم حاصل یک انتقال است که این انتقال باعث ایجاد چندین جهان موازی می گردد.

2. ماجد سیاحی گفت:

به نظر من مشکل ما انسان ها اینجاست که زمان رو به عنوان یک متغیر نرده ای اصلی (یک بعد واقعی و اصلی) در نظر می گیریم، شاید درک ما از جهان نامناسب باشه به همین دلیل به چنین پارادوکس هایی در مورد ابتدای جهان می رسیم. در واقعیت طبق چیزی که انیشتین ثابت کرده برخلاف میل ما زمان خیلی نسبیه مثلا زمان برای ما و موجودات بزرگتر و کوچکتر متفاوته، شاید متغیری که برای تغییرات پدیده ها در نظر گرفتیم یعنی زمان نادرست باشه و متغیر اصلی (زمان واقعی) تغییرات و بیان کننده ی پدیده ها عددی به توان زمان (عادی و غیر اصلی) باشه که در واقع بشه به اون استناد کرد. در این صورت درک ابتدای جهان بسیار راحتتر خواهد بود، در این صورت ما هرچقدر هم که در زمان(قابل درک و عادی) عقب بریم زمان اصلی به صفر نمی رسه و در واقع شاید به همین دلیل باشه که هیچ وقت زمان اصلی به قبل از خلقت یعنی منفی بر نمی گرده(چون عدد به توان هیچ عدد حقیقی(زمان غیر واقعی) به صفر و قبل از اون یعنی منفی نمی رسه.
    این تنها یک نظره که شاید مشکل در استاندارد ها (دستگاه SI) و درک ما از جهان باشه.

3. میثم گفت:

قبل از اینکه مهمانی به وجود آید.. اساسا مهمانی ای وجود نداشته.
    اما مهمان و صاحب مجلس هر دو وجود داشته اند!

4. khof4sh گفت:

سلام.به نظر من شاید جهان ما یک اتم از شانه ای یا هر وسیله ای در جهان دیگه باشه.در مورد بزرگی و کوچکی چه نظریه هایی هست؟شاید کل جهان ما یک اتم از جهانی دیگه باشه یا کوچکتر!

5. مسعود گفت:

بی شک ما نقطه ای کوچک از جهان بزرگتر هستیم . از کجا معلوم از درون ی سیاهچاله از جهانی دیگر نیامدیم؟ مشکل ما اینه جهان رو با مقیاس خود و درک خود از زمان رو مورد مطالعه قرار میدهیم. دنیا ۱۳/۸ میلیارد سال بوجود آمده به زمان که ما محاسبه کردیم پس چرا ۹۰ میلیارد سال گسترده شده؟؟ زمانو و اندازه رو اشتباه فهمیدیم

• آرش گفت:

این انبساط زیاد به دلیل انرژی تاریک هست که لحظه به لحظه سرعت انبساط جهان رو بیشتر میکنه و باعث شده در ١۴ میلیارد سال قطر جهان قابل مشاهده به ٩٠ میلیارد سال برسه

6. Ya گفت:

سلام ممکن است جهان از آفت وخیز کوانتومی بوجود اومده همچنین بوجود میاد

7. محمد گفت:

سلام قبل از بیگ ینگ سیاهچاله ای در یک جهان قدیمی بوده

8. رضا گفت:

با سلام
    به نظر من آغاز این جهان نباید با بیگ بنگ شروع شده باشه اگر بیگ بنگ رو قبل از شروع یک نقطه در نظر بگیریم که کل ماده در داخل اون باشه و حجم و چالی صفر داشته باشه پس در آن صورت باید یک سیاه چاله عظیم باشه و همان طور که میدونیم سیاه چاله ها منفجر نمیشوند بلکه طبق نظریه تابش هاوکینگ طی زمان طولانی بخار می شوند و از بین می روند پس چطور ممکنه که یک نقطه با چگالی صفر تبدیل به بیگ بنگ بشه؟؟
    بنده هم معتقد هستم که این جهان در اثر برخورد دو جهان موازی بوجود آمده.

9. احمدرضا گفت:

چه ما قائل به این باشیم که بیگ‌بنگ آغاز جهان باشد یا پیش از آن‌، جهانی یا جهان‌های دیگری هم بوده است یا اینکه قائل باشیم بیگ‌بنگ، انفجاری حاصل از دو یا چند جهان موازی یا مقابل است؛ از پیش پذیرفته‌ایم، وجود همه‌ی آن جهان‌ها، اتم، نیرو و انرژی خود در جای یا زمان یا فضایی وجود داشته‌اند؛ حال پرسش اساسی این‌است: آیا آن جای یا زمان یا فضای همه‌ی آن‌ها، یکی بوده است یا چندتا هستند؟

10. سیاوش گفت:

11. mahnam گفت:

تنها قطعیتی که در مورد این جهان وجود داره اینه که شگفتیهای اون هیچگاه تمام نخواهد شد

12. ali گفت:

به نظر شروع جهان از یک نوسان کوانتومی اشتباه است چرا که در این صورت باید همچون نوساناتی وبه تعداد نا متناهی در هر جایی وجود دارد و به تناسب آن می تواند جهانهای بی شمار تودر تو ایجاد کند که امکان تداخل باهم را خواهند داشت.و همچنین در مورد سیاهچاله نیز باید گفت هرچند که سیاهچاله ها بسیار متراکم و پر جرم هستند و اگر قانون بقای جرم را در نظر بگیریم تولد یک جهان با چندین تریلیون ستاره از آن غیر ممکن خواهد بود.

• نابغه گفت:

من در پاسخ به آقای علی میگم که مگه ستاره ها یهو یی بعد از بیگ بنگ بوجود اومدت؟ بعد از به وجود اومدن اتم گاز هایی مثل هیدروژن و هلیوم و همجوشی هسته ای اونا ستاره های اولیه به وجود اومدن . چه ربطی به سیاه چاله داره .

13. نابغه گفت:

به نظر من بیگ بنگ میتونه ماحصل یک سلسله اتفاقات کوانتومی باشه.اگه فضایی پر از رشته ها قرار داشته باشه, اون موقع میتونه برخوردی بین دو رشته صورت بگیره و یک سیاه چاله یا یک میدان گرانشی کوچک رو تشکیل بده.وقتی برای دومین بار این اتفاق در نزدیکی میدان اولیه به وجود ییاد ممکنه با هم دیگه برخورد کنن و امواج گرانشی به وجود بیارن . این امواج ممکنه که بقیه رشته هارو به هم نزدیک تر کنه و سیاه چاله ای عظیم به وجود بیاره. این سیاه چاله بقیه رشته ها رو می خوره و قوی تر میشه در نتیجع تکینگی سیاه چاله پر جرم تر میشه تا زمانی که اونقدر سنگین باشه که به جای خم کردن فضا , اون رو کاملا ببنده و باعث به وجود اومدن بیگ بنگ بشع.

14. نابغه گفت:

البته باید گفت میدان پرانشی نه یک سیاه چاله ولی خب به هر حال این یک نظره. همچنین من موافقم با اینکه شاید بیگ حاصل برخورد دو جهان دیگه باشه. شاید همین برخورد باعث سلسله اتفاقات کوانترمی که من گفتم باشه.

15. اميدشه بور گفت:

ای نابغه از دست تو

16. نابغه گفت:

الان این تعریف بود یا کنایه ؟ اگر تعریف بود ‘ ممنون.اگر هم کنایه بود ‘ ممنون

17. اميدشه بور گفت:

عزیزمی داداش . تعریف بود دادا

18. نابغه گفت:

ممنون.ینی از فرضیه ام خوشت اومد؟ دمت گرم

19. Shapoor گفت:

جهان و زمان ومکان و کل قوانین فیزیک بعد از بیگ بنگ بوجود آمده .قبل از بیگ بنگ زمان و مکان وجود نداشت. پس نمیشه گفت قبل از بیگ بنگ …نمیشه زمان و مکان برای یک اتفاق خاص تعریف کرد چون زمان مکان با بیگ بنگ بوجود آمده

20. نابغه گفت:

عزیزم بیگ بنگ یه جور انفجار گرانشی بوده اون وقت اگه قوانین فیزیک وجود نداشته باشه چجوری این انفجار به وجود میاد؟ در ثانی جهان ما یکی از چند جهان پراکنده درکل جهانه . اگه قوانین فیزیک نبودن ‘ پس اون جهان ها یهویی سر در آوردن؟ وقتی ما به بیگ بنگ فکر می کنیم باید کوانتومی فکر کنیم

21. امير گفت:

سلام شاید جهان یک برنامه ى کامپیوترى باشه همون طور که در کامپیوتر یک سرى قوانین وضع مى شه و البته کامپیوترى مى خواد که خیلى قدرت مند باشه چون باید اطلاعات هر واکسل (اطلاعات سه بعدى) رو ذخیره کنه و دلیل مقدار بار و جرم هر ذره هم همون قوانین باشه البته فرضیه ى ضعیفیه ولى مى تونه خیلى از مشکلات فیزیک رو حل کنه و یک جور نظریه ى همه چیز باشه البته مقالاتى هم در این راستا منتشر شده و با قوى ترین کامپیوتر ها تونستند جهانى کوچکتر از اتم ایجاد کنند!

22. نابغه گفت:

منظورتان کدوم فرضیه است؟

23. حميد گفت:

۲-جهان های موازی نیز نمیتوانند تا بی نهایت وجود داشته باشند زیرا تشکیل آنها هم خود مستلزم آغاز و پایانی باید باشد لذا اگر این فرضیه مورد قبول بخواهد واقع شود بایستی به گونه ای دارای محدودیتی باشد به همین منظور من تصور میکنم که سر انجام دنیا باید ابتدا و انتهایش در هر یک از نقاط کرویاش باید به هم پیوسته باشد بطوریکه پس از یک بار گشتن به دور دنیا( با سرعت نور) کلیه کهکشانها از شکلی به شکل دیگر تبدیل شده اند و لذا تا ابد به هیچ کهکشانی با ساختار اولیه اش برخورد نخواهیم کردو چون فیزیک مغز بشر توان درک چند بعدی را ندارد لذاتصور اتصال ابتدا و انتهای هر نقطه از علم برایش محال میباشد.

24. حسن گفت:

در نهایت به نظر میرسه ما احتمال بسیار کوچک از یک واقعه هستیم.
    در هر حال ما چون مهره ای سفید از بین بی نهایت مهره ی سیاه از کیسه ی درآمده ایم.
    سوال اینجاست؟!
    بقیه ی احتمالات ممکن میتوانستند چگونه باشند؟!

25. حسن گفت:

و اینجاست که انسان می ماند با چند ابزار و مقیاس ساده برای بررسی عظمتی شگرف
    با قاشقی اگر کوهی را میکندیم حتما با ذهن و داده هایی ساده هم میتوانیم این عظمت را درک کنیم.

26. مهدی گفت:

هستی از هیچ زمانی وهیچ مکانی شروع نشده بلکه از حالتی به حالت دیگر درآمده هیچ فضایی. بدون زمان نمیتونه باشه درصورتی زمان شروعی داره که قبلش هیچ فضایی نباشه که این غیر ممکنه چراکه فضا نامحدوده پس زمان هم نامحدوده (شروع و پایان ندارد) اگر فضارو جزو هستی بدونم مشکل حل میشه بیگ نمیتونسته شروع بشه مگر اینکه قبلش هستی آماده تغیر شکل بوده باشه این خیلی احمقانه است که فکر کنیم جهان هستی شروعی دارد چطور میشه چیزی خود به خود به وجود بیاد(قانون اول ترمو)پس هیچ شروعی ندارد و طبق قوانین نیوتن هیچ پایانی نخواهد داشت

27. نابغه گفت:

به نظر من هم میتونه امکان داشته باشه که جهان از اول بوده ولی این که زمان وجود نداشته باشه رو فکر نمی کنم .

28. آرش گفت:

فرض کنیم قبل از بیگ بنگ فهمیدیم چه بود ، آیا باز سوال پیش نمى آید که قبل از قبل بیگ بنگ چه بوده و همینطور قبل آن و قبل تر ، پس بهتر نیست قبول کنیم جهان بى نهایت است ، چون هر دفعه براى آغاز دنیا نیاز به قوانین فیزیک هس و این قوانین همیشه وجود دارند و همین قوانین باعث بیگ بنگ شده پس نمیتوان گفت بیگ بنگ شروع همه چیز است

29. نابغه گفت:

بله ولی با دیدگاه جهان های موازی دیگر نمیگیم قبل از بگ بنگ . چون تنها با بیگبنگ بوده که جهان ما بوجود اومده نه با چیزی قبل از قبل از بیگ بنگ . چیزی به نام بیگ بنگ وجود نداره .

30. منصور طاهری گفت:

بنظر من اینکه این جهان در یک سیکل بینهایت هست و مرتبا دچار بیگ گرانژ و بیگ بنگ میشه رو قبول ندارم… چون عمر تقریبی هر جهان ۶۰ میلیارد سال میشه… واگه این جهان ها رو بینهایت فرض کنیم باید موجوداتی درش تکامل پیدا کرده باشن که انقدر در علم پیشرفت کردن ک ما امروز اثرشون رو میدیدیم… منظورم موجود مادی نیست… بلکه این سیکل بینهایت موجوداتی رو خلق میکرد ک بخاطر پیشرفت علمشون از همه لحاظ میتونستن فرای تخیل ما در همه چیز تصرف داشته باشن و از بیگ گرانژ هم جون سالم ب در ببرند و الان بر کل کائنات حکمرانی میکردن

31. نابغه گفت:

من این طور فکر نمی کنیم .چون اونا همطبق گفته ی شما بعد از ۶۰ میلیارد سال از بن میرن .در نتیجه بر دنیا حکومت نمیکنن.

32. Etemad گفت:

من نظری خاصی ندارم چون چیزی نمیدونم از علم فزیک،
    ولی تا جائیکه فکر من کار میکنه اینست که برای هرچیزی شروع باید قائل شد یعنی بیگ بنگ شاید آغاز همه ی هستی باشه و یا شاید یگ بنگ یکی از میلیون ها آغاز و شروع هستی باشد طوریکه جهان شاید از نقطه یی که آغاز شده بعد یه جای ازبین رفته باشد . و دوباره آغاز شده و بعدش دوباره از بین رفته باشد همینطور تا بینهایت هست شده و بعدش از بین رفته باشد. … شایدم چیزی باشه که هچکس رازش را نداند.

33. حامد گفت:

سلام. با یک رویکردی دیگری هم می شه در مورد قبل از بیگ بنگ فکر کرد که ساده تر باشه و اون بعد از اتمام این دوره عالمه ! به عبارتی دیگه اگر به علت کمبود علم بشری قادر نباشیم تفسیری از قبل از بیگ بنگ داشته باشیم می توانیم از فرضیه تخمین وضعیت دنیا در آینده دور برای پاسخ به سوال قبل از بیگ بنگ استفاده کنیم.
    اگر بپذیریم که بی نهایت بیگ بنگ وجود دارد یا اینکه این جهان حاصل تصادم جهان های موازی یا حاصله انتقال از یک سیاه چاله به بعدی بوجود آمده است، متعاقبا پذیرفتم بعد از اتمام دوره چند میلیارد ساله عالمی که در آن هستیم، قراره چنین اتفاقی بیافته . از این رو اثرات و نشانه های آن بیگ بنگ بعدی و یا آن تصادمی بعدی را بایستی در نشانه ها و تحولات نجومی دیروزی یا امروزه و آتی مشاهده کرد.