بیگ بنگ: سیاره‌ای غول‌پیکر، با ابعادی ۱۱ برابر سیاره مشتری تحت عنوان 609601HD در دورترين مدار شناسايي شده در اطراف يك ستاره كشف شد. دانشمندان و ستاره‌شناسان ناسا بر اين باورند كه  سياره جديد در فاصله ای 650 برابر مسافت زمين تا خورشيد در حال چرخش است. برای مقایسه این فاصله 20 برابر دورتر از مدار نپتون تا خورشید میباشد. تمامی سیاره‌های موجود در منظومه خورشیدی در برابر آن ذره‌ای کوچک به نظر می آیند. کشف چنین جرم عظیم و دورافتاده‌ای سوالاتی جدید را درباره چگونگی شکل‌گیری این سیاره‌ها برانگیخته است.

2aefd47b44 تصویر هنری از سیاره ای شبیه به سیاره  HD 106906

ونسا بيلي از كارشناسان تيم تحقيقاتي دانشكده نجوم دانشگاه آريزوناي امريكا در گفت‌وگو با خبرنگاران محلي اعلام كرد: سياره جديد داراي ويژگي‌هاي كاملاً منحصر به فرد و خاصي است. طبق فرضيه‌هاي موجود ابر سيارات در مسافتي بسيار دورتر از ستاره‌ خودشان در چرخش هستند و از طريق شيوه‌اي مشابه سيستم‌هاي ستاره‌هاي دو تايي شكل مي‌گيرند. كشف سياره جديد حقايق نجومي و نظريه‌هاي كاملاً متفاوتي را به وجود آورده است. ستاره‌شناسان ناسا بر اين باورند با آزمايش‌هاي فراوان به اسرار وجود اين سيارات پي ببرند. اغلب نظريه‌هاي تاييد شده درباره نحوه شكل‌گيري و پيدايش سيارات، آنان را به صورت اجرامي كوچك و احاطه شده در گاز و گرد وغبار اطراف ستاره تعريف كرده‌اند.

youngbinary-580x464تصویری هنری از سیستم ستاره ای دو تایی

به گفته دانشمندان سياره 609601HD در حدود 13 ميليون سال سن دارد و بر اثر گرماي موجود از زمان پيدايش خود، در حال درخشش است. از این رو محققان احتمال می‌دهند که شاید سیاره‌های غول‌پیکر به شیوه‌ای مشابه با سیستم‌های ستاره‌ای دوتایی متولد می‌شوند. این سیستم‌ها زمانی متولد می‌شوند که دو توده گازی مشابه به صورت جداگانه متلاشی می‌شوند و ستاره‌هایی را به وجود می‌آورند و این ستاره‌ها به اندازه‌ای به یکدیگر نزدیکند که می‌توانند کشش گرانشی دوجانبه‌ای را به یکدیگر وارد آورده و دو ستاره در مدار یکدیگر قفل می‌شوند. این سیاره توسط محققان  تلسکوپ ماژلان در شیلی کشف و با تلكسوپ فضايي‌هابل تاييد شد.

مطالعه بیشتر : space , universetoday , University of Arizona

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. در درون تو قله هایی مرتفع تر مسافت هایی طولانی تر و سیاره هایی با اهمیت تر وجود دارند
    3>