بیگ بنگ: گروهی از دانشمندان دانشگاه لستر انگلیس با استفاده از داده‌های 12 ساله‌ی تلسکوپ فضایی اشعه ایکس نیوتن (XMM-Newton) توانستند ذرات عجیبی را مشاهده کنند که می تواند حاصل از جریان ماده تاریک خروجی در هسته خورشید باشد.

دانشمندان معتقدند ذرات گریزان ماده تاریک می تواند در دل خورشید تشکیل شود.
دانشمندان معتقدند ذرات گریزان ماده تاریک می تواند در دل خورشید تشکیل شود.

به گزارش بیگ بنگ، ماده تاریک، ماده نامرئی با منشاء نامشخص می باشد که 85 درصد از ترکیبات ساختاری کیهان را تشکیل داده است؛ لیکن دانشمندان هرگز موفق به مشاهده و کشف مستقیم آن نشده اند، آنها تنها بدلیل اثر گرانشی این ماده بر نور و ماده عادی به وجود آن پی برده اند. به نظر می رسد سیگنالی که روی طیف پرتو ایکس تلسکوپ نیوتن اثر گذاشته است نشانه ای از ذره زیر اتمی آکسیون (axion) میباشد که از خورشید به سمت زمین حرکت کرده است.

پروفسور “جورج فریزر” مدیر این پروژه که روز بعد از اعلام نتایج تحقیقات گروهش در تصادف کشته شد، در گزارش خود چنین نوشته است:« به نظر می رسد واقعاً آکسیون‌ها که کاندیدی برای ماده تاریک هستند در هسته خورشید تولید و در میدان مغناطیسی زمین، به پرتو ایکس تبدیل می شوند.» آکسیونها، در صورت وجود، باید باعث ایجاد پرتوی ایکس اضافه باشند که توسط خورشید تولید می شوند و در برخورد با میدان مغناطیسی زمین تبدیل به پرتو ایکس می شوند. اگر چنین چیزی درست باشد محققان برای نخستین بار می توانند ماده تاریک و مرموز را آشکارسازی کنند.

تصویری هنری از مسیر حرکت ذرات آکسیون و برخورد با میدان مغناطیسی زمین که به پرتوهای ایکس تبدیل می شوند.
تصویری هنری از مسیر حرکت ذرات آکسیون و برخورد با میدان مغناطیسی زمین که به پرتوهای ایکس تبدیل می شوند.

سیگنالهای پرتو ایکس بطوری تئوری، باید در سمت رو به خورشید میدان مغناطیسی زمین، قویتر از همه جا باشند و این همان چیزی است که دانشمندان مشاهده کرده اند. مشاهده مستقیم ماده تاریک بیش از 20 سال است که فیزیکدانان را به خود مشغول کرده است، گام بعدی دانشمندان جمع آوری داده های بیشتر و همچنین بررسی الگوی های مشاهده شده است تا این فرضیه را اثبات نمایند. در صورت اثبات، این نظر مطرح می شود که ماده تاریک می تواند در دل ستارگانی مانند خورشید هم تولید شود.

نویسنده: سمیر الله وردی -بیگ بنگ / منابع: theguardian , nature

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. پیشنهاد میکنم نگاهی به کتاب مصور “هفت گوی بلورین” از مجموعهء تن تن و میلو اثر “هرژه” بیندازید.
    ممکنه پیشنهاد مضحکی به نظر بیاد, اما اگر این کارو بکنید, نظرتون عوض میشه… مخصوصا راجع به دکتر فریزر…

  2. خب شاید کسایی خوششون نیاد این مطالب بیرون درز پیداکنه.شاید هم این تصادف اتفاقی بوده خدا میدونه.

  3. دوست گرامی منظورتون از ” و به نظر من تصادف پروفسور فریزر اتفاقی نیست ” چیه؟ !!!

  4. سلام تشکر می کنم از مطلبتون.مطابق این مقاله وجودماده ی تاریک در دل ستاره های مثل خورشیدممکن است.وبنظر من تصادف پرفسور فریزر اتفاقی نیست.در صورت اثبات این فرضیه ایشان کشف مهمی کردند.