بیگ بنگ: شرکت ایرباس به عنوان اولین پیمانکار صنعتی برای ماموریت سازمان فضایی اروپا به سیاره مشتری و قمرهای یخی اش انتخاب شد، کمیته ی سیاست گذاری صنعتی آژانس نیز این قرارداد 350 میلیون دلاری را تایید کرد. امضای قرار رسمی پس از تعطیلات تابستان انجام خواهد شد.

تصویری هنری از فضاپیمای جویس در مدار مشتری

به گزارش بیگ بنگ، این قرارداد راه اندازی و فعالیتهایی چون: طراحی، توسعه، ادغام، آزمایش را پوشش می دهد و شامل موشک آریان 5 برای پرتاب به فضا نمی شود. این فضاپیما در شهر تولوز فرانسه مونتاژ می شود و همچنین دیگر اعضای سازمان فضایی اروپا در این ماموریت به بزرگترین سیاره منظومه شمسی نقش خواهند داشت. فضاپیمای جویس(Juice) در ماه می 2012 به عنوان اولین ماموریت رده بالا در چشم انداز فضایی سازمان فضایی اروپا در برنامه ای در سال 2015 انتخاب شد، این فضاپیما تا سال 2022 طراحی و ساخته می شود و در سال 2030 به منظومه ی مشتری وارد می شود.

این کاوشگر فضایی برای سه سال و نیم به دور این سیاره ی غول پیکر می چرخد و جو آشفته آن، مگنتوسفر عظیم و مجموعه ای از حلقه های تاریک و همچنین اقمار گانیمد، اروپا و کالیستو را بررسی می کند. هر سه این اقمار به احتمال زیاد در زیر پوسته ی یخی خود اقیانوسی از آب مایع دارند که باید سرنخ کلیدی برای ساکن شدن(بشر) در این قمرهای یخی ارائه دهند.

تصویری از اروپا قمر یخ زده ی مشتری که فضاپیمای گالیله به ثبت رسانده است.

از گرانش قمرهای کالیستو و گانیمد برای تغییر مسیر فضاپیما استفاده می شود، هدف دو پرواز سریع بر فراز قمر دیگر یعنی اروپا میباشد که بر سطح یخی اش ماده یخی فاقد آب وجود دارد. با کمک گرانش قمر کالیستو برای بالا بردن مدار تقریبا تا 30 درجه استفاده خواهد شد تا فرصتی برای مشاهده مناطق قطبی سیاره مشتری فراهم  شود. همچنین پرواز بر فراز قمر کالیستو مشاهدات منحصر به فردی از قمرهای دیگر را قادر می سازد.

در یک ماموریت اختصاصی هشت ماهه نیز این فضاپیما در اطراف گانیمد می چرخد و برای نخستین بار به دور این قمر می چرخد. در طی این مدت، جویس بررسی دقیقی از قمرها و تعامل آن با محیط اطرافشان انجام می دهد. این فضاپیما به ده ابزار از جمله: دوربین ها، طیف سنج ها، رادار برای رسوخ به یخ، ارتفاع سنج ها، آزمایش علوم رادیویی و دارای حسگری برای نظارت بر میدان های مغناطیسی در منظومه ی مشتری، مجهز است. این طرح علمی توسط کمیته ی برنامه ریزی علمی سازمان فضایی اروپا در فوریه 2013 تصویب شد و توسط 16 کشور اروپایی، ایالات متحده آمریکا و ژاپن و با استفاده از بودجه ملی توسعه یافته است.

سایت علمی بیگ بنگ  /منبع: ESA