بیگ بنگ: بنا بر اعلام منابع رسمی، مأموریت فضایی آزمایشی ژاپن برای پاکسازی ضایعات و زباله‌های فضایی از مدار زمین با شکست مواجه شده است.

به گزارش بیگ بنگ، ژاپن یک فضاپیمای مجهز به یک کمند با ریسمان های فولادی و آلومینیومی به طول 700 متر را در دسامبر 2016 برای جمع آوری زباله های فضایی به وسیله موشک به فضا پرتاب کرده بود. این وسیله وظیفه داشت با ابزار خود زباله های فضایی را بیرون کشیده و چندین تن ضایعات از جمله تجهیزات متروکه فضایی را راهی جو زمین کرده تا در آنجا بسوزند. اما به علت بروز مشکلاتی، این افسار باز نشد و تلاش کارشناسان برای حل مشکل جواب نداد و در نهایت در بازگشت مجدد به جو زمین خود فضاپیما سوخته شد.

کویچی اینوئه” سرپرست محققان تیم ژاپنی گفت:« تکنسین ها چند روزی تلاش کردند مشکلات فنی پیش آمده را برطرف کنند اما آنها فقط یک هفته وقت داشتند؛ پس از این مدت در روز دوشنبه سفینه فضایی به مدار زمین باز می گشت. وی افزود: ما معتقدیم ریسمان فلزی آزاد نشده است.» محققان امیدوار بودند که بتوانند این حجم زباله را در نهایت وارد جو زمین کنند تا در آنجا بطور بی‌خطری سوزانده شوند که در این امر ناموفق بودند.

تخمین زده می‌شود که بیش از 50 سال فعالیت فضایی انسان از زمانی که روسیه ماهواره اسپوتنیک را در سال ۱۹۵۷ در مدار قرار گرفت تا کنون، باعث تولید بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه زباله در مدار زمین شده باشد که شامل تجهیزات متروکه ماهواره‌های کهنه، ابزارها و قطعات موشک هاست. برخورد ماهواره‌ها و آزمایش سلاح‌های ضدماهواره‌ای این مشکل را بدتر کرده است. براستی چه راه حلی می تواند به حل این مشکل بزرگ کمک کند؟

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: gizmodo.com , newscientist.com , phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. به نظرم همین ایده فعلا عالیه. یک بار شکست خوردن، دوباره بلند میشن! از اون جایی که‌ این زبالها مال همه هست این ایده باید همگانی اجرا بشه.

    1. باتشکر از شما
      نظرتان به سمع مدیران فضایی کشورهای مختلف خواهد رسید؛امیداست که نهایت تلاششان را برای انجام این مهم به کار گیرند؛‌

    2. البته کشور ما هم چند ساله داره به تولید زباله های فضایی کمک می کنه !
      نمی دونن که جمع آوریش چه کار پیچیده و سختیه…