بیگ بنگ: گرانش نقش کلیدی در تکامل حیات بر روی زمین ایفا می کند. زندگی در ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) عوارضی را برای سلامت فضانوردان داشته و مطالعۀ جدید آژانس فضایی اروپایی(ESA) بررسی کرده چگونه این نهال‌ها با محیط ریزگرانش دست و پنجه نرم می کنند. این نتایج نشان می‌دهد که شرایط غیرعادی گیاهان را تحت فشار قرار می دهد، اما آنها خودشان را با شرایط وفق می دهند و می توانند برای آینده کشاورزی نجومی سودمند باشند.

آزمایش آژانس فضایی اروپا در ایستگاه فضایی بین المللی بررسی کرده نهال ها چگونه در محیط ریزگرانش رشد می‌کنند.

به گزارش بیگ بنگ، اگر ما انسان ها بخواهیم به گونه هایی بین سیاره‌ای تبدیل شویم – هدفی که ایلان ماسک زندگی اش را برای رسیدن به آن اختصاص داده – باید یاد بگیریم غذا را در فضا تولید کنیم. بی وزنی، تابش بیش از حد و کمبود آب همگی محصولات فضایی را خراب می کنند، بنابراین ما (و گیاهان) باید یاد بگیریم چگونه این موانع را کنار بزنیم.

در این مطالعه جدید، ماژول کلمبوس در ایستگاه فضایی منزلگاه تقریبأ 1700 جوانه گل سرخ بود. از آنجایی که خاک در گرانش پایین کارآیی ندارد، دانه ها در «کاست هایی» پرورش داده شدند که از روی زمین نظارت می شدند و آب، اکسیژن و نور به آنها داده می‌شد. رشد آنها در زمان واقعی در شش روز نظارت شد، قبل از اینکه جوانه ها تا دمای 80- درجه ی سانتیگراد (112- درجه ی فارنهایت) منجمد شوند و به زمین برگردانده شوند. در روی زمین، محققان هر دو عکسِ گرفته شده در زمان رشد جوانه ها و همچنین ژن ها و مولکول‌های نمونه های برگردانده شده را تجزیه و تحلیل کردند.

ریشه‌های گیاهان معمولأ به طور نزولی درون خاک رشد می کنند و به دنبال آب و مواد مغذی هستند اما در فضا، جوانه ها نمی‌دانستند کدام مسیر نزولی است. این امر باعث شد الگوهای تصادفی از رشد ریشه به وجود بیاید که بهتر از این است که دانه اصلأ رشد نکند. اگرچه آنها سعی کردند با محیط سازگاری پیدا کنند، مطالعه ژنتیکی نشان داد که محیط ریزگرانش گیاهان را تحت فشار قرار داد. ژن های خاصی که معمولأ تحت شرایط استرس زا مثل گرما، سرما و شوری بیان می شوند در مقادیر بالایی شناسایی شدند. تابش اشعۀ قرمز بر روی دانه ها به نظر با اثرات منفی بی وزنی مقابله کرد و رشد سلولی گیاهان را ادامه داد.

رفتار گیاهان به طور واضح تحت تأثیر قرار گرفته بود، اما نتایج نشان می دهد که ریزگرانش بدترین دشمن محصولات فضایی نیست – افتخار آن به تابش یا بی وزنی می‌رسد. در هر صورت، این مطالعه بینش های جدیدی را نسبت به بیولوژی گیاه ارائه می دهد و می توان از آن برای برنامه ریزی غذا برای سفرهای فضایی طولانی‌تری استفاده کرد یا تنوعات بیشتری در زمین ایجاد کرد تا با اثرات بد تغییرات آب و هوایی مبارزه کند.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: newatlas.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه