بیگ بنگ: مریخ نورد «کنجکاوی» که آگوست سال 2012 برای بررسی تغییرات محیط زیست سیاره سرخ در میلیاردها سال قبل ماموریت یافته بود، از فرصتی برای بررسی برخی از فعالیت‌های مریخ مدرن در تپه‌های شنی متحرک استفاده کرده است.

تصویری از تپه های شن و ماسه تاریک که مریخ نورد کنجکاوی در 25 سپتامبر 2015 گرفته است.
تصویری از تپه های شن و ماسه تاریک که مریخ نورد کنجکاوی در 25 سپتامبر 2015 گرفته است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، تپه‌های شنی باگنولد(Bagnold) که در دامنه سمت شمال غربی کوه شارپ در مریخ قرار دارد، در طول چند روز آینده هدف بعدی تیزبینی کاوشگر «کنجکاوی» (Curiosity) خواهد بود. هیچ کاوشگر مریخی قبلا از این تپه های شنی بازدید نکرده بود. یکی از تپه‌هایی که توسط مریخ نورد کنجکاوی بررسی خواهد شد، ارتفاعی به اندازه یک ساختمان دو طبقه دارد و به اندازه یک زمین فوتبال گسترده است. تپه‌های شنی باگنولد فعال هستند و تصاویر گرفته شده از مدار نشان می‌دهد که برخی از آنها حدود یک متر در هر سال زمینی، جابجایی دارند.

تصویری از تپه‌های شنی باگنولد(Bagnold) در دامنه کوه شارپ
تصویری از تپه‌های شنی باگنولد(Bagnold) در دامنه کوه شارپ

بتانی المن از موسسه فناوری کالیفرنیا و آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا که هر دو در پاسادنای کالیفرنیا هستند، اظهار کرد: ما تحقیقاتی را برنامه ریزی کردیم که نه تنها ما را از فعالیت تپه مدرن در مریخ آگاه می‌کند بلکه به ما در کشف چگونگی ترکیب لایه‌های سنگ ماسه‌ای که از تپه‌های شنی تشکیل شده‌ و مدتها قبل به سنگ تبدیل شده‌اند، کمک خواهد کرد.

تصویری هوایی و مترحک از تپه های شنی نزدیک کوه شارپ در مریخ که تغییراتشان را بین سال 2010 تا 2014 نشان می دهد.
تصویری هوایی و متحرک از تپه های شنی نزدیک کوه شارپ در مریخ که تغییراتشان را بین سال 2010 تا 2014 نشان می دهد.

این مریخ‌نورد در حال حاضر بر جهت وزش باد در منطقه و سرعت هر روز آن نظارت می‌کند و تصاویر تدریجا نزدیکتری را به عنوان بخشی از تحقیقات خود از این تپه می‌گیرد. این کاوشگر در تپه از بیل خود برای جمع آوری نمونه‌های ابزار آزمایشگاهی داخلی خود و از یک چرخ برای خراشیدن و علامت‌گذاری تپه در جهت مقایسه سطح و داخل تپه، استفاده خواهد کرد.

مسیر حرکت کنجکاوی از محل فرودش در سال 2012 تا پای کوه شارپ در نزدیکی تپه های شنی تا نوامبر 2015
مسیر حرکت کنجکاوی از محل فرودش در سال 2012 تا پای کوه شارپ در نزدیکی تپه های شنی تا نوامبر 2015

مریخ نورد کنجکاوی بعد از ترک منطقه‌ای که 18 روز قبل در آن از دو صخره هدف نمونه‌برداری کرده بود، در حدود 315 متر را در طول سه هفته گذشته طی کرده است. آخرین نمونه حفر شده به نام Greenhorn، نهمین نمونه از زمان فرود کاوشگر کنجکاوی در سال 2012 است و ششمین نمونه از زمان رسیدن این کاوشگر به کوه شارپ در سال گذشته است. این مأموریت چگونگی تغییر محیط زیست باستانی مریخ را از شرایط مرطوب مطلوب برای حیات میکروبی به شرایط خشک شدیدتر بررسی می‌کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.