بیگ بنگ: اخترشناسان با استفاده از آرایه میلیمتری بزرگ آتاکاما معروف به آلما توانستند نشانه‌هایی از دو کهکشان بسیار دوردست در فاصلۀ 12 میلیارد سال نوری از زمین را کشف کنند که در ابر هیدروژنی قرار دارند و شبیه به کهکشان راه شیری هستند.

تصویری هنری از یک کهکشان در جهان نخستین که شبیه کهکشان راه شیری است و در هاله ای از گاز قرار دارد.

به گزارش بیگ بنگ، پیش از این اخترشناسان با استفاده از نشانه‌های موجود از کهکشان‌ها به وجود آنها پی می‌بردند اما تلاش برای دریافت یک تابش مستقیم از آنها ناموفق بود. برای اولین بار منجمان توانستند با مشاهده یک تابش مستقیم از هسته فعال یا اختروش ، در دو جفت کهکشان دوردست، به موجودیت آنها پی ببرند. این کهکشان ها، که به طور رسمی ALMA J081740.86 + 135138.2 و ALMA J120110.26 + 211756.2 نامیده شده اند، هر یک حدود 12 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارند. اختروشها پس زمینه نیز که توسط آنها این کهکشان ها شناسایی شده اند هر کدام تقریبا 12.5 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارند.

این جفت کهکشان، بسیار شبیه به راه شیری هستند و در جهان اولیه مشاهده شده اند؛ یعنی در زمانی که سن عالم تنها 8 درصد سن کنونی اش بوده است. اخترشناسان با بررسی طیف نوری این کهکشان ها، به دور آنها حلقه ای بسیار وسیع از گاز هیدروژن که تا صدها سال نوری گسترش یافته است، مشاهده کرده اند. خاویر پروشاسکا سرپرست تیم اخترشناسی دانشگاه سانتاکروز شیلی گفت: « به نظر می‌رسد چگالی این کهکشان بسیار زیاد باشد و تولد و مرگ ستاره‌ها در آن بسیار سریع باشد و به همین دلیل حجم گاز هیدروژن آن بالاست.این کهکشان می‌تواند به ما نشان بدهد که کهکشان راه شیری در سالهای دور گذشته چه وضعیتی داشته است.»

عکسی یکی از این اختروشها و کهکشان دوردست که توسط آرایه تلسکوپی آلما کشف شده اند.

پروشاسکا خاطر نشان کرد: « کشف این کهکشان بیش از 14 سال زمان برده است و استفاده از قابلیت‌های آرایه تلسکوپی آلما این امکان را برای ما فراهم کرده است و ما با استفاده از اشعه مادون قرمز و کربن یونیزه شده توانستیم پرتوهای تابیده شده از اختروش توانستیم این کهکشان ها را شناسایی کرده و از بقیه پرتوها جدا کنیم.» استاد دانشگاه سانتاکروز گفت: « در سال‌های آینده تلاش می‌کنیم کهکشان‌های بیشتری را با این روش شناسایی کنیم و ویژگی‌های بیشتری از این کهکشان بدست آوریم.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Science منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: public.nrao.edu

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.