بیگ بنگ: لکه های مرموزی در مرکز تصویر یک کهکشان قدیمی را نشان می دهد که در تلاطم شکل گیری است. دانشمندان با این کشف می توانند نگاهی اجمالی به شکل گیری چنین ساختاری در جهان نخستین داشته باشند.

لکه ی قرمز رنگ رصد شده توسط آرایه ی تلسکوپی آلما ابر عظیمی از گاز در حال تشکیل یک کهکشان است
لکه ی قرمز رنگ رصد شده توسط آرایه ی تلسکوپی آلما ابر عظیمی از گاز در حال تشکیل یک کهکشان است

به گزارش بیگ بنگ، در تصویر جدید محققان قادر به مشاهده ی تابش کربن یونیزه(به رنگ قرمز) در کهکشانی بنام BDF 3299 شدند که حدود 800 میلیون سال پس از  بیگ بنگ فرایند شکل گیری را شروع کرده بود. محققان معتقدند تابش کربن توسط یک انفجار ابرنواختری و آشوب ِ تشکیل کهکشانی پنهان شده است، اما سرمای ذخیره شده در کربن هنوز در حال درخشش می باشد.

این تصاویر توسط آرایه میلیمتری بزرگ آتاکاما و آرایه ی تلسکوپ رادیویی آلما در شیلی ثبت شدند که  متشکل از 66 آنتن رادیویی، و بیشتر از 12 متر قطر دارند. این دورترین مشاهده ی یک کهکشان بصورت طبیعی است که کمتر از یک میلیارد سال پس از بیگ بنگ در حال شکل گیری است. آندره فررا کیهان شناس و نویسنده این پروژه در بیانه ای گفت: این فرصت تماشای ساخت اولین کهکشان ها را به ما می دهد، تا برای اولین بار ما کهکشانهای اولیه را نه تنها به عنوان لکه های سیاه، بلکه به عنوان اجرامی با ساختار داخلی بینیم!

در این تصویرکهکشان(BDF3299) به رنگ سبز در کنار یک ابر قرمز در حال تغذیه گاز کربن برای شکل گیری را نشان می دهد.
در این تصویرکهکشان(BDF3299) به رنگ سبز در کنار یک ابر قرمز در حال تغذیه گاز کربن برای شکل گیری را نشان می دهد.

BDF 3299 در میان اولین کهکشانهایی بود که از یک ماده سرد در طی فاز بازیونیزه شده کهکشان متراکم تشکیل شده است، دیدن شکل گیری این کهکشان فرصتی را ارائه می دهد که جهان های اولیه را مشاهده کنیم. فررا افزود: “ما برای سالهای زیادی برای درک شکل گیری میان ستاره ای و پیدایش منابع بازیونیزه شدن تلاش نموده ایم” و سرانجام قادر شدیم پیش بینی ها و فرضیه ها از اطلاعات واقعی تلسکوپ آلما را مورد آزمایش قرار دهیم. این یک لحظه هیجان انگیز است و یک مجموعه جدید از سوالات را باز می نماید؛ این مشاهدات بسیاری از مشکلات پیشین در خصوص پیدایش نخستین ستاره ها و کهکشان ها را روشن می سازد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.