بیگ بنگ: همانگونه که زمین لرزه ها رازهای زیادی در مورد سیاره زمین آشکار می کنند، لرزش های ستاره ای یا ستاره لرزه ها (starquake) نیز رازهای پنهان محیط های پیرامون ستاره ها را بر ملا می کنند.

تصویری هنری از غرش ناگهانی یک ستاره: به گفته ی محققان "ستاره لرزه‌ها" از احوال درونی ستاره‌ها خبر می دهند.
تصویری هنری از غرش ناگهانی یک ستاره: به گفته ی محققان “ستاره لرزه‌ها” از احوال درونی ستاره‌ها خبر می دهند.

به گزارش بیگ بنگ، ستاره شناسان اخیرا با استفاده از ابزار نظارت بر انفجار پرتو گاما (GBM) تلسکوپ فرمی شواهدی از یک انفجار قوی در سطح ستاره نوترونی SGR J1550−5418 مشاهده کردند، این لرزه ی ستاره ای آنقدر قدرتمند بود که پالس ها و لرزش های شدید، باعث شد انرژی بسیار زیادی از سطح آن در فضا آزاد شود. اگر این رویداد در فاصله ۱۰ سال نوری زمین روی داده بود، به شدت به جو زمین صدمه می زد و احتمالا باعث یک انقراض انبوه می شد.

این ستاره در فاصله 15 هزار سال نوری دورتر در صورت فلکی گونیا (Norma) در مدت 20 دقیقه هزاران انفجار تولید کرد که شدیدترین انفجارها معادل فعالیت 20 ساله خورشید بود. در حالی که ستاره‌های نوترونی دارای میدان مغناطیسی هزاران برابر قویتر از زمین هستند، فعالیت فورانی رصد شده این ستاره به میدان‌های مغناطیسی یک هزار برابر قویتر نیاز داشت. از آنجا که پوسته جامد یک ستاره نوترونی در میدان مغناطیسی شدید آن قفل شده، بروز یک اختلال بسرعت بر دیگر ستارگان اثر می‌گذارد. این تغییرات باعث انتشار ناگهانی انرژی ذخیره شده از طریق یک انفجارهای قدرتمند می‌شود که پوسته را به لرزش در‌ می‌آورد؛ این انرژی عظیم تقریبا معادل یک زمین‌لرزه 9.5 ریشتری بر روی زمین است.

ستاره های نوترونی دارای میدان مغناطیسی می باشند که تریلیون بار قوی تر از میدان مغناطیسی زمین است، به گونه ای که انفجار در سطح یک ستاره نوترونی بر روی ستاره های دیگر نیز تاثیر می گذارد. همچنین دست یافتن به اطلاعات زیاد در مورد ستاره لرزه ها روزنه جدیدی در مورد شناخت ساختار داخلی ستاره ها پیش روی منجمان قرار می دهد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. سلام
    آیا در فضا میشه گلوله یا هر چیزی شبیه آن شلیک کرد؟
    در کره ماه چطور؟
    اگر شلیک شد، فضا در سرعت آن تاثیری ایجاد میکند؟

    1. با درود، درست است که عمل انفجار در شلیک گلوله به اکسیژن نیازمند است اما این اکسیژن تنها از راه هوا تامین نمی شود بلکه مقداری از آن در دل مواد تشکیل دهنده چاشنی رها می شود و نیترات پتاسیم موجود در چاشنی این اکسیژن را رها می کند. وقتی ماشه اسلحه کشیده می شود، با جرقه ایجاد شده، اکسیژن موجود در این عنصر به شکل گاز در می آید. انفجار حاصل شده موجی را به وجود می آورد که باعث حرکت گلوله از دل لوله تفنگ می شود، پس به اکسیژنی از بیرون نیاز نیست. بعنوان مثال اگر در فضا یا کره ی ماه که فاقد جو میباشد گلوله ای شلیک کنید، باید حتما خود را محکم به یک تکیه گاه بچسبانید. چرا که بنابر قانون سوم نیوتن، لگدی که معمولا در هنگام شلیک به بازوها وارد می شود، می تواند شما را به اعماق فضا پرتاب کند. چرا که در فضای خلأ که گرانش ضعیفی وجود دارد هیچ چیز نمی تواند گلوله را متوقف کند و سرعت حرکت گلوله هم بسیار یبشتر از روی زمین خواهد بود.