بیگ بنگ: همانگونه که زمین لرزه ها رازهای زیادی در مورد سیاره زمین آشکار می کنند، لرزش های ستاره ای یا ستاره لرزه ها (starquake) نیز رازهای پنهان محیط های پیرامون ستاره ها را بر ملا می کنند.

تصویری هنری از غرش ناگهانی یک ستاره: به گفته ی محققان "ستاره لرزه‌ها" از احوال درونی ستاره‌ها خبر می دهند.
تصویری هنری از غرش ناگهانی یک ستاره: به گفته ی محققان “ستاره لرزه‌ها” از احوال درونی ستاره‌ها خبر می دهند.

به گزارش بیگ بنگ، ستاره شناسان اخیرا با استفاده از ابزار نظارت بر انفجار پرتو گاما (GBM) تلسکوپ فرمی شواهدی از یک انفجار قوی در سطح ستاره نوترونی SGR J1550−5418 مشاهده کردند، این لرزه ی ستاره ای آنقدر قدرتمند بود که پالس ها و لرزش های شدید، باعث شد انرژی بسیار زیادی از سطح آن در فضا آزاد شود. اگر این رویداد در فاصله ۱۰ سال نوری زمین روی داده بود، به شدت به جو زمین صدمه می زد و احتمالا باعث یک انقراض انبوه می شد.

این ستاره در فاصله 15 هزار سال نوری دورتر در صورت فلکی گونیا (Norma) در مدت 20 دقیقه هزاران انفجار تولید کرد که شدیدترین انفجارها معادل فعالیت 20 ساله خورشید بود. در حالی که ستاره‌های نوترونی دارای میدان مغناطیسی هزاران برابر قویتر از زمین هستند، فعالیت فورانی رصد شده این ستاره به میدان‌های مغناطیسی یک هزار برابر قویتر نیاز داشت. از آنجا که پوسته جامد یک ستاره نوترونی در میدان مغناطیسی شدید آن قفل شده، بروز یک اختلال بسرعت بر دیگر ستارگان اثر می‌گذارد. این تغییرات باعث انتشار ناگهانی انرژی ذخیره شده از طریق یک انفجارهای قدرتمند می‌شود که پوسته را به لرزش در‌ می‌آورد؛ این انرژی عظیم تقریبا معادل یک زمین‌لرزه 9.5 ریشتری بر روی زمین است.

ستاره های نوترونی دارای میدان مغناطیسی می باشند که تریلیون بار قوی تر از میدان مغناطیسی زمین است، به گونه ای که انفجار در سطح یک ستاره نوترونی بر روی ستاره های دیگر نیز تاثیر می گذارد. همچنین دست یافتن به اطلاعات زیاد در مورد ستاره لرزه ها روزنه جدیدی در مورد شناخت ساختار داخلی ستاره ها پیش روی منجمان قرار می دهد.