بیگ بنگ: ستاره‌شناسان ناسا موفق شدند با استفاده از تصاویر تلسکوپ اشعه ایکس چاندرا، سیاه‌چاله‌های ابر جرم تازه‌ای را کشف کنند که با سرعت بسیار بیشتر از معمول، اجرام اطراف خود را می‌بلعند.

blackhole-chandraبه گزارش بیگ بنگ، این سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم که در مرکز کهکشان ها قرار دارند، هر یک به اندازه میلیون‌ها و حتی میلیاردها برابر جرم خورشید ما سنگینی دارند و از ابرهای گازی شبیه دونات ِ اطراف خود تغذیه می‌کنند. این صفحات اطراف جرم که انباشته از ذرات معلق و گازها هستند، زمانی که به داخل سیاه‌چاله بلعیده می‌شوند یک رگه از گازهای جت مانند را به جهت مخالف و با درخشش به بیرون از حلقه پرتاب می‌کنند. این سیاه‌چاله‌ها به سیاه‌چاله‌های «اختروش» معروف هستند و معمولا درخششی بیشتر از خود کهکشان دارند، درخشش آنها در اثر انرژی است که از حلقه اطراف ساطع می‌شود.

بن لو، سرپرست تیمی تحقیقاتی گفت: «مکش و اشتهای این سیاه‌چاله‌ها در ابعاد شگفت‌انگیزی بیشتر از حد معمول است و آنها با توانی 5 تا 10 برابر یک اختروش معمولی اجرام اطراف را به‌ درون خود می‌مکند». ستاره‌شناسان داده‌های مربوط به رصد 51 اختروش را که با تلسکوپ اشعه ایکس چاندرا مورد مشاهده قرار گرفته‌اند، بررسی کردند و دریافتند که 65 درصد از این سیاه‌چاله‌ها به میزان 40 درصد کم‌فروغ‌تر از بقیه در مشاهدات اشعه ایکس دیده می‌شوند.

3quasars_lgآنها همچنین دریافتند که در مشاهده با اشعه فرابنفش نیز، این اختروش ها تشعشع کربن کمتری از خود نشان می‌دهند. در بررسی‌ها مشخص شد که برخی از سیاه‌چاله‌ها اشتهای عجیب و سیری‌ناپذیری برای بلعیدن اجرام اطراف خود دارند؛ به شکلی که در اطراف خود حلقه‌ای از گاز و غبار تشکیل می‌دهند. مکش و اشتهای این سیاه‌چاله‌ها در ابعاد شگفت‌انگیزی بیشتر از حد معمول است و آنها با توانی 5 تا 10 برابر یک  اختروش معمولی اجرام اطراف را به‌ درون خود می‌مکند.

احتمال اینکه این سیاه‌چاله‌های کلان حجم با سرعتی بسیار بیشتر از انواع دیگر سیاه‌چاله رشد کنند، وجود دارد و از سوی دیگر برآورد می‌شود که این نوع از سیاه‌چاله‌ها قدمتی کهن دارند و پس از بیگ بنگ شکل گرفته اند. چنین قدمتی می‌تواند توضیحی بر این موضوع باشد که در میان سیاه‌چاله‌های بررسی شده، بسیاری از سیاه‌چاله‌های گرسنه در فاصله بین 5 تا 11.5 میلیارد سال نوری از کهکشان ما قرار دارند.

همه سیاه‌چاله‌های کلان حجم، اختروش محسوب نمی‌شوند و به‌عنوان مثال سیاه‌چاله کهکشان ما از این نوع نیست؛ با وجود این، سیاه‌چاله یادشده احتمالا ظرف 4 میلیارد سال آینده موجب برخورد کهکشان راه‌شیری با کهکشان «آندرومدا» خواهد شد. آندرومدا یک کهکشان مارپیچی واقع در صورت فلکی آندرومدا است که حدود 2.5 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astrophysical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: engadget