مشاهدۀ نور انفجار کیهانی ۱۲ میلیارد ساله!

بیگ بنگ: دانشمندان با استفاده از تلسکوپ Rotse-IIIB در رصدخانه تگزاس و تکنولوژی اشعه گاما، نور حاصل از یکی از بزرگترین انفجارهای کیهانی که در ۱۲٫۱ میلیارد سال پیش اتفاق افتاده بود را مشاهده کردند.

تصویری هنری از سیاره نگون بخت که در مسیر این انفجار پرتوگامای پر قدرت قرار کرفته

به گفته محققان دانشگاه تگزاس، این رویداد یکی از بزرگ‌ترین و داغ‌ترین انفجارها در جهان که پدیده‌ای نادر به نام انفجار پرتو گاما(GRB) است که  نتیجه فروپاشی بسیار عظیم یک ستاره در پایان حیاتش میباشد. پس از بیگ بنگ و پیدایش جهان، این نخستین باری است که نور حاصل از انفجار یک ستاره که تا حدود زیادی راز نهفته کیهان را به همراه دارد و با این فاصله چند میلیاردی رصد می‌شود. انفجار نادر این ابرنواختر موجب پخش پرتو گاما در فضای کیهانی شده است و نورهای بسیار درخشان پس از طی مسافتی در حدود ۱۲٫۱ میلیارد سال نوری حاوی اطلاعات بسیار مفیدی هستند و به ستاره‌شناسان در خصوص پیدایش کیهان کمک شایانی خواهند کرد.

نور حاصل از انفجار این ستارۀ عظیم 12.1 میلیارد سال قبل به سمت زمین حرکت کرد و به تازگی توسط تلسکوپ Rotse-IIIB در تگزاس مشاهده شد.

نور حاصل از انفجار این ستارۀ عظیم ۱۲٫۱ میلیارد سال قبل به سمت زمین حرکت کرد و به تازگی توسط تلسکوپ Rotse-IIIB در تگزاس مشاهده شد.

در واقع انفجار پرتو گاما هنگامی رخ می‌دهد که یک ستاره در آخرین مراحل زندگی خود به سر می‌برد،  پس از فروپاشی، انفجاری بزرگ به‌وقوع می‌پیوندد و بر همین اساس مرحله مرگ ستاره رقم می‌خورد. پس از این مرحله بقایای حاصل از مرگ ابرنواختر به ستاره‌ای نوترونی یا سیاهچاله ‌تبدیل می‌شود. انرژی که این انفجارها در ۱۰ ثانیه آزاد می کنند، بیش از کل انرژی خورشید ما در طول عمر ۱۰ میلیارد ساله اش است. بیگ‌بنگ حدود ۱۳٫۸۲ میلیارد سال پیش رخ داد اما GRB 140419A حدود ۱۲٫۱ میلیارد سال پیش منفجر شده که فقط یک و نیم میلیارد سال از بیگ بنگ فاصله زمانی دارد. محققان در حال بررسی و تجزیه و تحلیل روی ترکیب‌های حاصل از نور این ابرنواختر هستند تا به رازهای کیهانی پی ببرند.

مطالعه بیشتر در: dailymail , sciencedaily

1. علیزضا علیزاده گفت:

با عرض سلام خسته نباشی
    بسیار ممنونم بابت مطالب جامع و مفیدتون
    در خواستی داشتم
    تکنولوژی اشعه گاما !
    میشه در مورد این کمی توضیح بدهید که چطور استفاده شده ؟!
    تو گوگل جستوجو کردم ولی متاسفانه بیشتر در مورد علم پزشکی توضح داده شده .