مشتری و زحل آسمان شب را روشن خواهند کرد

بیگ بنگ: تابستان به زودی از راه خواهد رسید و سیاره های بزرگ مشتری و زحل علاقمندان به تماشای آسمان شب را سرگرم خواهد کرد. سیاره ناهید افرادی را که در صبح به پیاده روی می روند، سردرگم خواهد کرد. مریخ نیز دستخوش پدیده های توس به بلنداى فصل قرار خواهد گرفت.

به گزارش بیگ بنگ، از ۱۳ خرداد تا انتهای خرداد می توانید شاهد ماه در آسمان جنوبی باشید زیرا سیارۀ درخشان مشتری به آن نزدیک می شود. همسایه قمری ما در ۱۵ خرداد به سمت ستارهٔ اسپیکا(سماک اعزل) حرکت می کند. بر اساس رصدخانه دریایی آمریکا، وقتی سیاره حلقه دار زحل روبروی خورشید باشد، شاهد رویداد زحل کامل در ۲۴ خرداد خواهیم بود.

هم نشینی ماه و سیاره مشتری در آسمان کرهٔ زمین-عکس: سمیر الله وردی ۱۳ خرداد ۹۶

امکان دیدن سیاره زحل به دلیل روشنایی کافی از نقاط شهری وجود خواهد داشت. در روزهای ابتدایی ماه، ساعت ۹ شب و قبل از غروب خورشید طلوع می کند. می توانید در اواخر عصر و آسمان جنوب شرقی آن را پیدا کنید. سپس مسیر جنوب را در پیش گرفته و می توانید قبل از طلوع خورشید آن را در جنوب غربی مشاهده کنید. ماه کامل در ۲۰ خرداد در نزدیکی زحل پرسه می زند. میتوانید شاهد کوچکترین ماه کامل سال باشید.

سفر خوشی را برای زحل در حرکت به سمت سیاره سرخ آرزو می کنیم. اگر از زمین نگاه کنیم، مریخ به قدری به خورشید نزدیک خواهد بود که تا سپتامبر امکان دیدنش وجود خواهد داشت زیرا در ماه سپتامبر به آسمان صبح باز می گردد. سیاره ناهید در اوایل خرداد به قسمت شرقی صعود می کند و قلب های کیهانی ما را با درخشش منفی ۴٫۵ تسخیر می کند. در اواسط ماه اندکی از درخشش این سیاره کاسته شده و به منفی ۴٫۳ می رسد. ماه هلال کم نور در صبح ۳۱ خرداد و ۱ تیر با ناهید دیدار می کند.

منصور نقی لو

نویسنده این مطلب: منصور نقی لو، کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی علاقمند به نجوم، کیهان شناسی، فرگشت، اکتساب زبان اول، یادگیری زبان دوم و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.

1. سرووش گفت:

خیلی وقته میخوام تلسکوپ بگیرم اما اطلاعات کافی و بودجه مناسب ندارم !! شدیدا خواهش میکنم که یک تلسکوپ با قیمت مناسب پیشنهاد بدین

2. عطا گفت:

در چه حدی میخوایین استفاده کنین؟ حرفه ای؟ یا اماتوری؟
    اگه اماتوری میخوایین و بار اولتونه یه تلسکوپ در حد ۸۰۰ الی ۱ تومن میتونی راضیتون کنه
    تلسکوپ اول من حود ۱ تومن بود که باهاش مشتری و زحل و مریخ و میشه دید.
    البته برای دیدن واضح تر مریخ و مشتری باید فیلتر تهیه کنید و…
    شاید سوال دیگتون هم شکستی یا بازتابی باشه باید بگم که برای اولین بار فکر کنم شکستی بهتر باشه.ولی بازتابی هم میتونید بخرید. در کل طوری هستند که هر کدومو بخرید پشیمون نمیشید کاش شکستی میخریدم یا بازتابی.هر کدوم مزایا و معایبی داره.

3. عطا گفت:

اینم بگم که وقتی به سیاره ای نگاه میکنید انتظار نداشته باشید در حد عکسای ناسا باشه !!!
    ?