بیگ بنگ: ستاره شناسان دانشگاه هاوایی توضیحی برای وجود «نقطه سرد» در نقشه ی تابش زمینه ی کیهانی ارائه داده‌اند که نظریات استاندارد فیزیک را به چالش کشیده است.

طی بررسی محققان عرض ناحیه ی سرد و تهی کیهانی 1.8 میلیارد سال نوری میباشد.
طی بررسی محققان عرض ناحیه ی سرد و تهی کیهانی 1.8 میلیارد سال نوری میباشد.

به گزارش بیگ بنگ، در سال 2004، محققان حین بررسی نقشه‌ای از تشعشع به‌ جامانده از بیگ بنگ(انفجار بزرگ)، ناحیه‌ای به نام نقطه سرد (Cold Spot) را شناسایی کردند که بزرگ‌تر از حد انتظار بود. نظریه ی بیگ بنگ وجود نقاط گرم‌تر و سردتر با اندازه‌های مختلف را در جهان اولیه پیش‌بینی می‌کند، اما نقطه‌ای به این بزرگی و به این سردی، خارج از حد انتظار دانشمندان بود. چنانچه «نقطه سرد» از خود بیگ بنگ نشأت گرفته باشد، باید نشانه کمیابی از نوعی فیزیک عجیب باشد که کیهان‌شناسی استاندارد (نظریه بیگ بنگ و فیزیک مرتبط با آن) از توضیح آن ناتوان است.

به تازگی تیمی از محققان به رهبری «استفان زاپودی» از موسسه نجوم دانشگاه هاوایی، آنچه را که شاید بزرگ‌ترین ساختار شناخته‌ شده در جهان باشد (ناحیه ابرتهی) که ردپای خود را بر روی نقشه ی تابش زمینه کیهانی (CMB) نیز شناسایی شده بود، مورد بررسی قرار دادند. محققان این ناحیه وسیع و ابرتهی عظیم را با استفاده از تلسکوپ Pan-STARRS1 در هاوایی و ماهواره WISE ناسا، مورد کاوش قرار دادند، عرض این منطقه 1.8 میلیارد سال نوری میباشد؛ در این ناحیه تراکم‌ کهکشان‌ ها بسیار پایین‌تر از حد معمول در جهان شناخته‌ شده است.

این ناحیه ابرتهی، حدود سه میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد که این فاصله در مقیاس‌های نجومی، فاصله کوتاهی به شمار می‌آید. گرچه وجود این ناحیه ابرتهی و اثر آن بر روی تابش زمینه کیهانی، به طور کامل وجود نقطه سرد را توضیح نمی‌دهد، اما بسیار بعید است که وجود ناحیه ابرتهی و نقطه سرد در یک مکان موضوعی تصادفی باشد. این تیم علمی با استفاده از داده‌های پیشرفته همچنان به مطالعه نقطه سرد و ناحیه‌ ابرتهی ادامه خواهد داد. پیش از این نیز فیزیکدانی بنام لائورا مرسینی هیوتون، از دانشگاه کارولینای شمالی و ریچارد هولمان، استاد دانشگاه کارنگی پیش‌بینی کردند که این ناهنجاریها در اثر کشش گرانشی جهان موازی مجاور ایجاد شده‌ است. جزئیات این تحقیق در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.