مغناطیس، عامل گرمای عظیم تاج خورشیدی است!

بیگ بنگ: تیمی ۳ نفره از محققان دانشگاه های پلی تکنیک اکول و پاریس مدلی کامپیوتری برای توجیه میزان بالای گرمای درون تاج خورشیدی (Sun’s corona) ارائه کردند.

magnetic-corona.jpg__800x600_q85_crop_subject_location-1338,914به گزارش بیگ بنگ، چندی است نتایج مطالعاتی، که حاکی از گرمای میلیونها درجه بیشتر تاج خورشیدی نسبت به سطح آن می باشد، اخترشناسان را متحیر ساخته است. مدل حاضر اما با ارائه شواهدی به توصیف کیفیت این رخداد پرداخته است. دانشمندان آگاهند که چرخش نواحی گازی سطح خورشید چیزی بنام دینام ها را ایجاد می کند. در این مدل آنها پیشنهاد می کنند که انباشت انرژی این دینام ها، به فوران های کوچک ِ سطحی می انجامد که انتقال انرژی به تاج خورشیدی را ممکن می سازد.

این مدل مشابه جنگلی مردابی (Mangrove Forest)، و ریشه درختان نشانگر میادین مغناطیسی سطحی است؛ بطوری که انرژی به سوی نوک درختان رفته و در آنجا – مانند اکسیژن خروجی از برگها – منتشر می شود. آنها با اشاره به پدیده ای قابل مشاهده بر صحت تئوری خود تأکید می کنند: اینکه دمای تاج خورشیدی طی چرخه های لکه خورشیدی تغییر چندانی ندارد که بدلیل عدم حساسیت میدان مغناطیسی خورشید نسبت به آن میباشد.

همچنین مشاهدات دیگری نشان می دهند که خطوط طیفی برخی عناصر در چندین مؤلفه سطحی جدا شده اند که به گفته ی محققان، بدلیل وجود میدان مغناطیسی مشابه میدان بکار رفته در مدل آنهاست. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ nature منتشر شده است.

ترجمه: حامد احدی / سایت علمی بیگ بنگ