مقارنه سیارات مشتری، عطارد، ناهید

planets_130526

چند روزی است است که سیارات منظومه شمسی رقص کیهانی و زیبایی را هر شب به نمایش می گذارند. امروز غروب نیز شاهد مقارنه سه سیاره خواهیم بود، پس از غروب خورشید شاهد مقارنه سیارات مشتری، عطارد و ناهید در آسمان غربی خواهیم بود. این مقارنه تا سال ۲۰۱۵ تکرار نخواهد شد.
این پدیده که به مقارنه یا هم نشینی مشهور است و امروز ۲۸ مه به بهترین حالت خود می رسد. آنچه ملاقات مشتری و ناهید را جذاب‌تر می‌کند حضور سیاره‌ی گریز پای منظومه‌ی شمسی است. عطارد اگر در آسمان شامگاهی دیده شود همیشه نزدیک به افق است و به ندرت پیش می‌آید که میان عطارد و افق بتوانید سیاره‌ی دیگری را بیابید. اما این بار ماجرا اندکی متفاوت‌تر از همیشه است چراکه می‌توانید این سیاره‌ی کوچک را بالاتر از مشتری و ناهید در غرب آسمان بیابید و دیدن آن را نباید به هیچ‌وجه از دست بدهید زیرا تقریباً در پرنورترین حالت خود قرار دارد.
پیشنهاد می کنیم که در این هفته حتما سر به هوا باشید تا این رقص سیاره ای را ببینید. از فردا فاصله این سیارات نسبت به هم بیشتر می شود تا اینکه بعد از یک هفته عطارد کم نورتر می شود و مثل سابق به سطح افق نزدیک می شود.

Read More : http://www.universetoday.com/102441