بیگ بنگ: بررسی کهکشان راه شیری ، نگاهی از فضا به زمین، زمینی دیگر، رصدخانه عظیم اروپایی در شیلی، انفجار محموله فضایی و فرود یک کاوشگر بر سطح دنباله دار و … برخی از مهمترین رخدادهای عرصه فضانوردی سال 2014 هستند، در زیر مهمترین اتفاقات فضایی را با هم مرور می کنیم.

بررسی کهکشان راه شیری

در هشتم ژانویه سال ۲۰۱۴ فضاپیمای گایا (GAIA) وابسته به آژانس فضایی اروپا به سوی مقصدش در نقطه لاگرانژ پرتاب شد؛ نقطه ای که حدود 1.5 میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد. این فضاپیما پنج سال در فضا می ماند و از آنجا کهکشان راه شیری را اندازه گیری و نقشه حدود یک میلیارد ستاره را ثبت می کند.

وقتی ساعت بیدار باش در فضا به صدا در می آید

در بیستم ژانویه سال ۲۰۱۴ بزرگترین ماجراجویی تاریخ در فضا آغاز شد. فضاپیمای روزتا که ۹۵۷ روز در اعماق فضا به خواب فرو رفته بود، بیدار شد. این کاوشگر رباتیک در مدار حرکت خود آن قدر به خورشید نزدیک شده بود که پنل های خورشیدی اش نور کافی دریافت کنند. روزتا در پنجم ماه اکتبر به مرحله ای دیگر از ماموریت خود رسید که آن همراهی با دنباله دار ‘۶۷ پی / چوریوموف – گراسیمنکو’ است.

earth

نگاهی از فضا به زمین

کاوشگر فضایی سنتینل (Sentinel 1-A) در سوم آوریل به فضا پرتاب شد. وظیفه این کاوشگر کنترل سطح زمین و ارسال اطلاعات آب و هوایی درباره کره زمین است، قرار است پنج کاوشگر دیگر از نوع سانتینل در سال های آتی به فضا پرتاب شوند.

زمینی دیگر؟

کپلر-۱۸۶اف(Kepler-186f) سیاره ای است که حدود ۴۹۰ سال نوری با زمین فاصله دارد. این سیاره اولین بار توسط تلسکوپ فضایی کپلر معروف به شکارچی سیارات شناسایی شد. این سیاره در منطقه ای قرار دارد که در آن آب به صورت مایع می تواند وجود داشته باشد اما اینکه در این سیاره آب وجود دارد یا نه، پرسشی است که هنوز پاسخی نیافته است.

0,,17979952_303,00

فضاپیماهای پشتیبانی

در سال ۲۰۱۴ همچنین فضاپیماهای پشتیبانی نوع اژدها (Dragon) متعلق به شرکت اسپیس ایکس به سوی ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) پرتاب شدند. این فضاپیماها متعلق به بخش خصوصی است و زیر نظر ناسا، سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا، وسایل مورد نیاز ایستگاه فضایی بین المللی را تامین می کند.

0,,16125742_303,00

رصد خانه عظیم اروپایی در شیلی

در نوزدهم ژوئن با انفجاری در قله یکی از کوه های صحرای آتاکاما در پارانال شیلی، ساخت رصد خانه ای با تلسکوپ عظیم اروپایی (European Extremely Large Telescope) آغاز شد. صحرای آتاکاما یکی از خشک ترین صحراهای دنیا است. این رصدخانه زیر نظر رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) فعالیت می کند.

خطا در جاگذاری ماهواره های مسیریاب گالیله

در بیست و سوم اکتبر سال ۲۰۱۴ دو ماهواره سامانه مسیریاب گالیله به دلیل یخ زدن سوخت موشک حامل، ۶ هزار کیلومتر پایین تر از مکان مقرر در فضا قرار گرفتند، البته این ماهواره ها از دست نرفتند. متخصصان موفق شدند آنها را راه اندازی کنند، هر چند مشخص نیست این ماهواره ها چطور در سیستم مسیریابی به کار گرفته خواهند شد.

14525

انفجار محموله فضایی

سال ۲۰۱۴ سال خوبی برای شرکت اوربیتال ساینس نبود. فضاپیمای پشتیبانی سیگنس متعلق به این شرکت کمی پس از پرتاب منفجر شد. اوربیتال ساینس در کنار ‘SpaceX’ دومین شرکت بخش خصوصی است که مایحتاج ایستگاه فضایی بین المللی را تامین می کند. ساکنان ایستگاه فضایی بین المللی با انفجار سیگنس با کمبودی روبرو نشدند.

فرود بر سطح دنباله دار

از ماه اکتبر ۲۰۱۴ کاوشگر روزتا که با دنباله دار چوریوموف همراه شده بود، تصاویر و اطلاعاتی از آن به زمین فرستاد. روزتا سرانجام در دوازدهم نوامبر موفق شد آزمایشگاهی به بزرگی یک یخچال را روی این دنباله دار با موفقیت فرود بیاورد. در ابتدا اطلاعاتی از آزمایشگاه دریافت شد، اما ظاهرا به دلیل پایان انرژی فعالیت آزمایشگاه قطع شد، دانشمندان امیدوارند تابش خورشید و دریافت انرژی مجدد در آیندۀ نزدیک به این توقف پایان دهد.

0,,18107755_303,00

تصمیم گیری درباره ساخت آریان – ۶

در دوم دسامبر (روزهای پایانی سال ۲۰۱۴) شورای وزیران کشورهای عضو آژانس فضایی اروپا (European Space Agency) موافقت خود را با ساخت موشک های حامل آریان- ۶ اعلام کرد. موشک آریان- ۶ قرار است جای آریان- ۵ را در حمل و نقل های فضایی بگیرد. ۱۹ کشور اروپایی عضو آژانس فضایی اروپا هستند.

آینده پروازهای سرنشین دار

اوریون، فضاپیمای جدید آمریکا پس از پایان پروژه شاتل است. این کپسول فضایی که به آپولویی بزرگ شباهت دارد، گفته می شود می تواند انسان را به کره ماه و حتی سیارۀ مریخ ببرد و بازگرداند. اولین پرواز آزمایشی و البته بدون سرنشین اوریون در پنجم دسامبر ۲۰۱۴ با موفقیت انجام شد.

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. شما “فضاییان زمینیِ” سایت بیگ بنگ نیز پس از یکسال تلاش شبانه روزی (و البته دو سال از آغاز بیگ بنگ، یعنی معادل با13.72میلیارد سال) جدا خسته نباشید…
    بنده انصافا در حیرتم از شما،…بزنیم به تخته البته… واقعا شما ایرانی هستید؟ من در ایرانیان (متاسفانه) چنان شوری نمی بینم….
    جا داره که همه یکی یه دسته گل بصورتِ “خسته نباشیدی جانانه” تقدیمتون کنیم….بدرود