بیگ بنگ: دانشمندان می دانستند که میدان مغناطیسی نپتون غیر عادی است اما نه در این حد عجیب. نپتون هشتمین سیاره از خورشید، ابرهای آبی واضح و بادها و طوفان های شدیدی دارد، همچنین دارای میدان مغناطیسی با رفتار نامتوازن است.

مشاهده نپتون بتوسط کاوشگر ویجر 2 ناسا در طی پرواز نزدیکش از کنار این سیاره در سال 1989

به گزارش بیگ بنگ، میدان مغناطیسی نپتون بیست و هفت برابر قدرمندتر از زمین است و زمانی که با باد خورشیدی تداخل پیدا میکند به صورت بحرانی و آشفته دستخوش تغییر می شود. محققان می گویند که با ترکیب کردن اطلاعات جمع آوری شده توسط کاوشگر ویجر 2، و یک مدل جدید در آزمایشگاه نشان دادند که این میدان مغناطیسی چگونه توسط پلاسما ایجاد و فعالیت می کند، نتایج جدید از میدان مغناطیسی این سیاره، تصویری از جریان مداوم به صورت مورب که به یک سمت فوران می کند را نشان می دهد.

جاناتان ایستوود (Jonathan Eastwood) فیزیکدان در رویال امپریال کالج لندن می گوید: نمی توان از مگنتوسفر عکس گرفت، چون حبابی که میدان مغناطیسی را ایجاد کرده نامرئی است و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست، همه چیز از اندازه گیری نزدیک فضاپیما در محل به دست آمده است. ایستوود افزود: در مدل جدید ما می بنیم که مگنتوسفر نسبتا نامتقارن است و یک طرفش برآمدگی دارد، اما تصویرهای قدیمی نسبتا تقارن داشتند.

گروه ایستوود که با فیزیکدانان پلاسما کار میکند، در این مدل از یک ابر کامپیوتر برای تعیین رفتار فوق گرم و حالت سوپر ماده در مگنتوسفر نپتون استفاده کردند. آنها چگونگی این تعامل با جریان یون های خورشیدی و چرخش سیاره که یک میدان مغناطیسی را شکل می دهد، نشان دادند. تداخل مغناطیسی منحصرا پیچیده است چون نپتون روی محور شیبدار نسبت به خورشید میچرخد و میدان مغناطیسی سیاره حتی شیب ِ بیشتری دارد.

تصور کنید زمین را بگیریم و آن را به طور مورب برش گردانیم و سپس مغناطیس او را از قطب شمال به اروپا حرکت بدهید و آن زمان است که شما میتوانید حس کنید که نپتون واقعا چگونه است. به گفته آدام مسترس دانشمند ستاره شناسی از امپریال کالج لندن : “میدان مغناطیسی منحصر به فرد سیاره هنوز برای ما ناشناخته است و مدل جدید ما یک گام بزرگ رو به جلو را نشان می دهد.

محققان در تلاش هستند که تغییرات نپتون را طی دوره ی زمانی مختلف در سال مورد بررسی قرار دهند که چگونه مگنتوسفر با بزرگترین ماه نپتون، ترییتون(Triton)  تداخل پیدا میکند. علاوه بر افشای برخی اطلاعات گیج کننده نپتون، مدل جدید میتواند سودمند باشد وقتی که میدان مغناطیسی این سیاره با خورشید تداخل پیدا بکند. جزئیات بیشتر این پژوهش روز چهارشنبه 8 جولای 2015 در نشست انجمن سلطنتی نجوم در ولز اعلام شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع : space