بیگ بنگ: 31 سال پیش در روز 24 ژانویه‌ی سال 1986، کاوشگر فضایی ویجر 2 ناسا، در نزدیکی یکی از سیارات دور افتادۀ منظومه‌ی شمسی ما، یعنی اورانوس، پرواز می کرد موفق شد، تصویری موزاییکی و خیره‌کننده‌ای از “میراندا” قمر اورانوس ثبت کند.

به گزارش بیگ بنگ، این تصویر موزاییکی مونتاژ شده از میراندا شامل فریم‌هایی با وضوح بالا است که در روز 24 ژانویه‌ی سال 1986، توسط ویجر 2 در طول گذر از نزدیکی ماه اورانوس، به دست آمده است. دانشمندان 9 تصویر را ترکیب کردند تا این نمای جنوبی فول‌ دیسک خیره‌کننده به دست آید؛ که بخش‌های زمین‌شناسی مختلف میراندا را نشان می‌دهد. بخش عمده‌ای از عکس متشکل از هفت تصویر با وضوح بالا است. داده‌های تصاویر دورتر و با وضوح پایین‌تر برای پر کردن شکاف‌ها و لبه‌ها مورد استفاده قرار گرفت. در روز 24 ژانویه‌، این سفینه در 81500 کیلومتری اورانوس قرار گرفت؛ یعنی در نردیک‌ترین فاصله با آن.

از بین پنج قمر اورانوس، میراندا کوچکترین و درونی‌ترین قمر آن است و قطر آن تنها 480 کیلومتر است. تصاویر ویجر 2 از این پنج قمر بزرگ‌تر اورانوس، سطوح پیچیده‌ای را نشان داد که بیانگر گذشته‌های پر برخورد و متفاوت آنها را نشان می دهد. دوربین‌ها همچنین 10 قمری را شناسایی کردند که قبلا دیده نشده بود. چند آزمایش، سیستم حلقه را مورد مطالعه قرار دادند و جزئیات دقیق حلقه‌های قبلا شناخته‌شده و دو حلقه‌ی به تازگی شناخته‌شده را آشکار ساختند. اورانوس هفتمین سیاره از خورشید و سومین سیاره‌ی قطور در منظومه‌ی شمسی ما است.

ترجمه:زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: zeenews.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.