بیگ بنگ: ناسا از برنامه‌اش برای رونمایی کاوشگر مریخی بعدی خود یعنی «مارس 2020» خبر داده است. این کاوشگر نمونه‌هایی را از سطح سیاره سرخ گردآوری و آزمایش خواهد کرد.

به گزارش بیگ بنگ، از زمان فرود «وایکینگ 1» در مریخ در سال 1975، ناسا موفق به پرتاب 7 کاوشگر به مریخ شده است. اما هنوز یک عملیات اصلی مانده است. ناسا می خواهد در سال 2020 با کاوشگر «مارس 2020» گام بسیار بلندی به سوی این هدف بردارد. این کاوشگر جدید بروزرسانی شده و مزایای بیشتری هم دارد.

رادار آن می تواند یخ موجود در زیر سطح تا 9.1 متر را جستجو کند. این کاوشگر از یک لیزر فرابنفش بهره می برد که می تواند اتم‌های کربن را بخواند و ببیند آیا از حیات کربنی باستانی به جای مانده یا خیر. از قابلیت‌های دیگر این مریخ‌نورد، کندن سنگ‌های سخت برای بازیابی نمونه است. این نمونه‌ها برای برنامه ناسا بسیار حیاتی و مهم تلقی می شوند.

این کاوشگر مجموعه‌ای از نمونه‌ها را جمع خواهد کرد. در طی عملیاتی در آینده، نمونه‌ها برداشته شده و به زمین آورده می شوند. بنابراین، هرگونه حیات بالقوه‌ای که مارس 2020 از دست داشته باشد، اینجا در آزمایشگاه‌های پیشرفته بررسی و یافت خواهند شد. ناسا محل فرود را به سه موقعیت احتمالی کاهش داده است. هر نقطه زمانی محیطی داشتند که می توانستند حاوی حیات باشند. کاوشگر در تابستان سال 2020 پرتاب و در فوریه سال 2021 سطح مریخ را لمس خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه