بیگ بنگ: در نشست دانش سیاره ای اروپا که در نانت فرانسه برگزار شد، دانشمندان عکس ها و نقشه های جدیدی که فضاپیمایی سپیده دم از سیاره کوتوله سرس (Ceres)  ثبت کرده را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.

نقشه ای در طیف های مختلف که فضاپیمای سپیده دم در ماه های اوت و سپیتامبر 2015 از سیاره ی کوتوله سرس به ثبت رسانده است. نقاط سرخ تر نشانگر بازتاب نور بیشتری در طول موج فروسرخ است، در حالی که رنگ های آبی در طول موج های کوتاه تر بازتاب بیشتری دارند
نقشه ای در طیف های مختلف که فضاپیمای سپیده دم در ماه های اوت و سپیتامبر 2015 از سیاره ی کوتوله سرس به ثبت رسانده است. نقاط سرخ تر نشانگر بازتاب نور بیشتری در طول موج فروسرخ است، در حالی که رنگ های آبی در طول موج های کوتاه تر بازتاب بیشتری دارند.

به گزارش بیگ بنگ، آنچه در تصویر دیده می‌شود یک نقاشی رنگ روغن خشک نشده از یک هنرمند تخیل‌گرا نیست، بلکه عکس هایی است که فضاپیمای سپیده دم ناسا از سطح کوتوله «سرس» گرفته است. این تصاویر که ناسا آن‌ را با کمک تلفیق تصویر مادون قرمز و نور مرئی نقشه هایی از آن ساخته، اطلاعاتی مانند سن و سال حفره‌ها و برآمدگی‌های سطحی سرس و همچنین مواد تشکیل‌ دهنده آن‌ را نشان می‌دهند. براساس قوانین فیزیک نور، هر ماده‌ای طیف مشخصی از نور را جذب و طیف‌های دیگر را بازتاب می‌دهد که با استفاده از این قانون می‌توان به ماهیت مواد دوردست نیز پی برد.

در این نقشه ی رنگی که فضاپیمای سپیده دم ثبت کرده پستی و بلندی های سطح سیاره ی کوتوله ی سرس مشخص است.
در این نقشه ی رنگی که فضاپیمای سپیده دم ثبت کرده پستی و بلندی های سطح سیاره ی کوتوله ی سرس مشخص است.

همه عوارض جدید با نام های باستانی و آیین های کشاورزی در فرهنگ های گوناگون سراسر جهان برگزیده شده است و نام های جدید اخیرا توسط اتحادیه بین المللی نجوم تایید شده ­اند. نام خود سرس از الهه کشاورزی رمی می آید. نقشه توپوگرافی جدید سپیده دم از سرس چشم اندازهای گوناگونی از عوارض را نشان می دهد، طوری که بلندترین ارتفاع در این سیاره ی کوتوله به 15 کیلومتر می رسد.

از سوی دیگر این رنگ‌ها نشان‌دهنده دمای نقطه مشخصی از سیاره کوتوله سرس نیز هستند که با استفاده از آن می‌توان به فعال بودن یا نبودن آتش‌فشان‌ها و دیگر ویژگی‌هایش پی برد. نقاط سرخ‌فام عکس مربوط به موادی است که نور مادون قرمز را بازتاب می‌دهند و نقاط سبز رنگ نیز از موادی مانند مس، تشکیل شده که بیشتر بخش مرئی نور را منتشر می‌کنند و سردتر هستند.

قطر این دهانه که درخشان ترین لکه ی سطح سرس در آن جای دارند به ۹۰ کیلومتر می رسد.
قطر این دهانه که درخشان ترین لکه ی سطح سرس در آن جای دارند به ۹۰ کیلومتر می رسد.

یک نقشه ی جدید دیگر در رنگ کاذب دهانه ی اوکاتور، درخشان ترین لکه ی سرس را نشان می دهد که یک دهانه ی اسرارآمیز و مخروطی شکل است، دانشمندان همچنان در تلاش برای شناسایی فرآیندهایی هستند که موجب پدید آمدن این لکه ی درخشان بر سطح سرس شده است. اگرچه سرس به‌ هیچ‌ وجه مناسب فرود انسان یا زیستن روی آن نیست، اما دانستن مواد تشکیل دهنده چنین محیط بکری به درک بهتر از منشاء منظومه شمسی کمک خواهد کرد. لازم به یادآوری است که در کنار این هدف، ناسا طرح‌های بلند پروازانه‌ای برای آینده دارد که در آن به استخراج مواد معدنی بسیار نایاب در کرات دیگر بپردازد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.