بیگ بنگ: ستاره شناسان برای نخستین بار موفق شدند شکل گیری سیارات را به طور مستقیم و در حین تشکیل ذرات گرد و غبار و گاز گرداوری شده به دور دیسک ستاره ای مشاهده کنند.

تصویری هنری از شکل گیری سیارات در دیسک ستاره ای
تصویری هنری از شکل گیری سیارات در دیسک ستاره ای

به گزارش بیگ بنگ، محققان آمریکایی و استرالیایی نحوه ی شکل گیری سیاره فرا خورشیدی غول پیکر گازی را در اطراف ستاره جوانی بنام LkCa 15 شناسایی کردند که حدود ۴۵۰ سال نوری با زمین فاصله دارد و در صورت فلکی گاو واقع شده است. از میان نزدیک به 2000 سیاره ی فراخورشیدی کشف شده طی دو دهه‌ی گذشته، تمامی آنها به عنوان سیاره‌های قدیمی و از پیش تشکیل شده شناسایی شده‌اند، به همین منظور مشاهده ی نحوه شکل گیری سیاره LkCa 15b اخترشناسان را حیرت زده کرده، زیرا این نخستین مشاهده از نحوه ی تولد یک سیاره ی فرا خورشیدی می باشد.

سیاره LkCa 15b که حول ستاره‌ای با نام LkCa 15 می‌چرخد، توسط محققان آدام کاروس و مایکل ایرلند کشف شد. سیاره ی LkCa 15b در منظومه‌ی ستاره ای خود با دو سیاره‌ی دیگر همراه است (که سیاره های LkCa 15c و LkCa 15d نامیده شده‌اند) و دارای یک دیسک غیرمعمول با غبار درونی میباشد؛ این مساله موجب شد اخترشناسان به این جمع‌بندی برسند که یک سیاره در درون این دیسک در حال شکل گیری است.

تصویر گرفته شده توسط تلسکوپ ها و ترکیب آن با تصاویر مادون قرمز توانست تصویر واضح از تولد سیاره LkCa 15 B را نشان می دهد.
تصویر گرفته شده توسط تلسکوپ ها و ترکیب آن با تصاویر مادون قرمز توانست تصویر واضح از تولد سیاره LkCa 15 B را نشان می دهد.

این سیستم سیاره ای متشکل از صفحه بزرگ متشکل از گرد و غبار و گازی است که به دور ستاره ای شبیه خورشید که تنها 2 میلیون سال از عمر آن می گذرد، می چرخد. شکل گیری سیارات، نور بسیار کمی دارد، به همین منظور اخترشناسان دانشگاه آریزونا با استفاده از تلسکوپ قدرتمند ماژلان، تلسکوپ دو چشمی ال بی تی و تلسکوپ کک بین سالهای 2009 تا 2015، این فرآیند دیدنی را مستقیما در فوتونهای هیدروژن – آلفا تصویربرداری کردند. در واقع این فرآیند مبتنی بر نوعی نور است که در حین به هم پیوستن ِ مواد تشکیل دهنده سیارات از ستارگان تازه متولد شده به فضا منتشر می شود. ویدئوی زیر حاوی تصاویری است که با تلسکوپ های مختلف از شکل گیری این سیستم سیاره ای ثبت شده است:

دانلود ویدئو / موزیک توسط بیگ بنگ اضافه شده

استفانی سالوم، عضو تیم پژوهشی از دانشگاه آریزونا می‌گوید: « ما اکنون قادر به تشخیص اجرام نزدیک به این ستاره هستیم و دلیل این امر هم آن است که اخترشناسان دانشگاه آریزونا ابزارها و تکنیک‌هایی را برای ساده‌سازی مشاهدات ایجاد کرده‌اند.» همچنین مشاهدات اخیر، نظریات در خصوص چگونگی شکل گیری سیارات از دل میلیاردها ذرات گرد و غبار در دیسک ستاره ای را تایید می کنند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله ی Nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: gizmag.com , sciencealert

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.