بیگ بنگ: دانشمندان شواهدی از مولکول‌های آلی پیچیده در انسلادوس «قمر زحل» پیدا کردند. سیگنال‌های شیمیایی از میان داده‌های طیف سنجیِ جمع‌آوری شده توسط فضاپیمای کاسینی ناسا، بدست آمده است.

Signatures of complex organic molecules spotted on Saturns moon Enceladus
انسلادوس «قمر زحل» دارای هسته‌ای سنگی و اقیانوس زیرسطحی است.

به گزارش بیگ بنگ، «کریستوفر گلین» دانشمند علوم فضایی در موسسه تحقیقاتی «Southwest» در یک مصاحبه خبری گفت: «انسلادوس بار دیگر خبرهای مهیجی با خود به همراه آورده است. ما قبلا فقط موفق به شناسایی ساده‌ترین مولکول‌های آلی شده بودیم که حاوی چند اتم کربن بودند، اما همان یافته هم خیلی شگفت‌انگیز بود.»

داده‌های جدید از وجود مولکول‌های آلی پیچیده با جرمی بزرگتر از 200 واحد جرم اتمی خبر می دهند. آقای گلین افزود: «این مقدار 10 برابر سنگین‌تر از متان است. با وجود مولکول‌های آلی پیچیده که از اقیانوس آب مایع آن نشات می گیرند، این قمر در کنار زمین تنها جرم سماوی است که می تواند همه الزامات اساسی برای حیات را در خود داشته باشد.» این مولکول‌ها در طول چند گردش آخر کاسینی به کمک ابزار تحلیل‌گر گرد و غبار کیهانی آن فضاپیما و همچنین طیف‌سنج جرم خنثی و یون «SwRI-led» جمع‌آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

gdaoqtskanduqeywknکاسینی عملیات خود را به پایان رساند و در سال 2017 به اتمسفر زحل سقوط کرد. کاسینی در طی گردش‌های آخر خود توانست نمونه‌هایی را از مواد یخیِ ناشی از اقیانوس انسلادوس و حلقه E زحل جمع‌آوری کند. این حلقه توسط ذرات یخی تشکیل شده است که از جاذبه قمر می گریزند. دانشمندان تحلیل‌های خود را در رابطه با داده‌های کاسینی در مجله معتبر «Nature» منتشر کردند.

گلین گفت: «پس از پایان کار فضاپیمای کاسینی، همچنان این فضاپیما اطلاعاتی را درباره پتانسیل انسلادوس برای پیشبرد حوزه اخترزیست شناسی در یک سیاره اقیانوسی فراهم می کند. پروازهای قبلی کاسینی از وجود هیدروژن مولکولی که از اقیانوس زیر سطحی انسلادوس سرچشمه می گیرد، خبر داده بود. دانشمندان هنوز انسلادوس را گزینه مناسبی برای جستجوی حیات فرازمینی می پندارند. فضاپیماهای آتی می توانند به شکل بهتری انسلادوس را پوشش دهند و آن مولکول‌های آلی پیچیده را با استفاده از طیف سنج جرمی با کیفیت‌تری تحلیل کنند تا چگونگی ایجاد آنها مشخص شود. باید جانب احتیاط را هم رعایت کنیم، اما فکر کردن به این موضوع هیجان‌انگیز است که این یافته نشان می دهد سنتز زیستی مولکول‌های آلی در انسلادوس امکان پذیر است.»