بیگ بنگ: فضا مملو از اسرار عجیب و غریب است که مرموز بودن آنها به واسطه بعد فاصله و ناتوانی بشر در نزدیک‌شدن به آنها تشدید شده‌ است.

براساس گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، يكي از اين معماهاي مرموز ابرهاي غول‌پيكر، سريع و پرشتاب گازي هستند كه در هاله درخشان كهكشان راه شيري ديده مي‌شوند. اما به زودي و با كمك جديد‌ترين نقشه‌اي كه از جزئيات اين ابرها ايجاد شده‌است،‌مي‌توان اطلاعات بيشتري درباره اين معماهاي سرگردان به دست آورد. اين نقشه كه با كمك داده‌هاي راديو‌تلسكوپي ايجاد شده‌ است، رشته‌ها،‌ توده‌ها و شاخه‌هايي را درون اين ابرها نشان مي‌دهد كه تابه‌امروز ديده نشده‌بودند.

به گفته محققان دانشگاه مركز بين‌المللي پژوهش‌هاي راديوتلسكوپي دانشگاه استرالياي غربي اين جزئيات مي‌تواند اطلاعات جديدي درباره منشا اين ابرها و وضعيت فيزيكي آنها در اختيار دانشمندان قرار دهد. اگرچه اين ابرها مدتها است كه شناخته شده‌اند، اما همواره براي دانشمندان معمايي بزرگ بوده‌اند. اين توده‌هاي گازي بسيار عظيمند، ابعادي چند ميليون برابر خورشيد دارند و قطري برابر 80 هزار سال نوري دارند. اين ابرها به دور هاله كهكشاني، در خارج از صفحه كهكشان راه شيري رانده شده‌اند،‌ اگرچه اين رانش نسبي است. اين ابرها با سرعت خارق‌العاده‌اي،‌ 70 تا 90 كيلومتر بر ثانيه به صورت مجزا حركت مي‌كنند و حركت آنها از حركت چرخشي كهكشان قابل تشخيص است.

منشا اين ابرها مشخص نيست و همين آنها را به معما تبديل كرده‌است. فرضيه‌هايي وجود دارند كه منشا آنها را موادي مي‌داند كه از خارج به درون كهكشان ريخته شده‌اند، يا موادي كه از درون كهكشان به بيرون فرار كرده‌اند، يا موادي كه از بقاياي فرايند تولد كهكشان به جا مانده‌اند. دانشمندان احتمال مي‌دهند يكي از اين ابرها ناشي از تعامل ميان ابر ماژلاني بزرگ و كوچك باشد.

مابقي ابرها اما بسيار مبهم بوده و ساختار متفاوت آنها به صورت مجزا به منشاء متفاوتي اشاره دارند. در برخي از آنها ميزان فلز كمتر از ميزان موجود در كهكشان راه‌شيري است و برخي ديگر سرشار از فلزات هستند. براي ايجاد اين نقشه محققان با استفاده از رصد‌خانه پاركس در استرالیا و راديوتلسكوپ 100 متري افلزبرگ در آلمان ابرها را با حذف گازهايي كه با سرعتي برابر ابرها در كهكشان در حركتند، از مابقي پس‌زمينه كهكشاني جدا كردند. به گفته محققان آنچه از اين فرايند به جا ماند،‌ابرهاي مرموز پرسرعت،‌13 درصد از آسمان را تشكيل داده‌اند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. بادرود
    اینهانشان میدهندکه فضاپراست ازاسرارهای مرموزوناشناخته.
    یعنی اگرروزی انسان به تکنولوژی برسدکه قادربه سفرهای بین ستاره ای ویاکهکشانی باشد،اول اینکه موانع بسیارزیادی(ازکمربندون آلن وذرات پرانرژی گرفته تاهمین توده های مرموزهاله های کهکشانی) وجوددارد بایدبه فکرآنهاباشدودوم هم بایدبرای موانع ناشناخته احتمالی ویااحتمالاسیاهچاله های کوچک بین کهکشانی که بعلت دوربودن ازمواددراطرافشون قابل دیدن نباشند،فکری بیاندیشد.خب البته اگربه چنین تکنولوژیهایی دست یابدشایددیگرموانعی که الان بسیارجدی هستند،دیگرموانع بحساب نیایند.
    واقعاچه آینده ای درانتظارموجودات این کره خاکیست؟؟؟