بیگ بنگ: ستاره شناسان طی مشاهداتی جدید سن ۷۰ هزار ستاره در سرتاسر کهکشان راه شیری را محاسبه کردند و نتایج بدست آمده را در قالب یک نقشه کیهانی منتشر ساختند. اين نقشه مي‌تواند آنچه دانشمندان درباره رشد كهكشان راه شيري شک داشتند را به اثبات برساند: كهكشان راه‌شيري رشد خود را از مركز شروع كرده و به سمت خارج بسط يافته‌ است. اين الگو را مي‌توان با مشاهده فراواني ستاره‌هاي كهنسال در نزديكي صفحه كهكشاني مشاهده كرد.

milkywayبراساس گزارش BBC، اين نقشه از سن ستارگان كه بزرگترين نقشه در نوع خود در جهان به شمار مي‌رود، در 227 امین نشست انجمن نجوم آمريكا در فلوریدا رونمايي شد. به گفته محققان در اين نقشه چگونگي شكل‌گيري كهكشان با جزئياتي دقيق ثبت شده‌ است. در این نقشه، مرکزی که خطوطی از آن بیرون می‌آیند، نشانگر محل زمین است. سمت راست آن ستاره‌های قدیمی‌تر (سرخ) و سمت چپ آن ستاره‌های جوان‌تر (آبی) قرار دارند. براي محاسبه سن ستارگان محققان موسسه ماكس پلانك از داده‌هاي دو تلسكوپ مختلف استفاده كردند.

در پروژه اول، پروژه Apogee از تلسكوپ رصد‌خانه ديجيتال Sloan استفاده شد و با استفاده از آن هزاران ستاره، در هر رصد 300 ستاره، با استفاده از طيفي گسترده از طول موج‌ها نمونه‌برداري شدند. اين طيف‌سنجي به اخترشناسان كمك كرد تا تركيب شيميايي ستاره‌ها را بررسي كنند، اما نمي‌توانست امكان تخمين سن آنها را به صورت مستقيم فراهم آورد.

_87576853_milky_wayاز اين رو اخترشناسان به اطلاعات تعدادي از ستاره‌ها رو آوردند كه تلسكوپ فضايي كپلر براي مدتي طولاني آنها را تحت نظر گرفته‌بود، از اين رو امكان محاسبه جرم آنها وجود داشت. به گفته اخترشناسان اگر جرم ستاره‌ها مشخص باشند،‌ مي‌توان سن آنها را نيز تخمين زد. همين اطلاعات به اخترشناسان كمك كرد تا مدلي براي ايجاد ارتباط ميان جرم و سن ستاره‌ها با طيف رنگي آنها ايجاد كنند.

در نهايت با استفاده از اين مدل توانستند سن مابقي ستاره‌ها را كه تنها به اطلاعات طيف‌سنجي آنها دسترسي داشتند نيز محاسبه كنند. به گفته اخترشناسان اين تكنيك، شيوه‌اي متحول‌كننده است زيرا تا پيش از اين محاسبه سن ستاره‌ها به ويژه براساس طيف‌سنجي آنها كار بسيار دشواري بود. اين اولين‌باري است كه امكان محاسبه سن تعداد زيادي از ستارگان فراهم آمده‌است. تمامي ستاره‌هاي درون نقشه غول‌هاي سرخ هستند زيرا اين ستاره‌ها بسيار درخشانند و امكان مشاهده آنها در دوردست‌ترين فواصل نيز وجود دارد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC