بیگ بنگ: یک تیم بین المللی از دانشمندان به انتشار نقشه های جامعی از پویا شناسی ماده تاریک در جهان پیرامون پرداخته است. ماده تاریک بسیار عجیب و رازآلودى است که تقریبا یک چهارم کیهان را تشکیل داده است. حتی حساس ترین دستگاه های اخترشناسى هم قادر به مشاهده این ماده نیستند زیرا نوری ساطع نکرده و جلوی نور را نمی گیرد.

در این تصویر از داده های نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون برای ماده تاریک، نواحی آبی رنگ کهکشان هایی را نشان می دهد که به سمت ما تمایل دارند و نواحی سرخ نیز از ما دور می شوند.

به گزارش بیگ بنگ، “دکتر فلورنت لسلرک” نویسنده ارشد از «مؤسسه کیهان شناسی و گرانش» دانشگاه پورتسموث انگلیس گفت: «از آنجا که ماده تاریک با نور برهمکنش ندارد و هیچ نوری منتشر نمی کند، توزیع و تکامل آن بطور مستقیم قابل مشاهده نیست.»دکتر لسلرک و همکارانش از دانشگاه فنی مونیخ، موسسه اخترفيزيک پاریس، موسسه لاگرانژ پاریس، دانشگاه ایلینویز و دانشگاه پورتسموث به تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده در طی سال های  2000 تا  2008 پرداختند.

بررسی داده های نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون(SDSS) به تصاویر چند رنگ ژرفی از یک پنجم آسمان دست یافته و طیف آن بیش از  900 هزار کهکشان را در بر می گیرد. تیم پژوهشی از یک مجموعه ابزارهای تحلیلی خاص استفاده کرد. محققان بیان کردند: «ما توزیع و تکامل ماده تاریک را به تجزیه و تحلیل های تصویری کیهان به نمایش می گذاریم. روش مورد استفاده ما با دقت بسیار بالایی ميادين سرعت و مقدار چگالی را تخمین می زند. در این روش، تعداد جریان های ماده، تغییر شکل و وارونگی عناصر سیال اندازه گیری می شوند. این کارها قبلا غیر قابل دسترس تصور می شد. نقشه های جدید ماده تاریک، آسمان شمالی را تا فاصله دو میلیارد سال نوری تحت پوشش قرار می دهند.»

در این تصاویر صفحه ابر کهکشانی با گستردگی 10 مگاپارسک را مشاهده می کنید.

دکتر لسلرک گفت: «بکارگیری روش فاز-فضا(phase-space) طیف وسیعی از اطلاعات را در اختیارمان قرار می دهد. این اطلاعات قبلا فقط در مشاهدات به تحلیل و بررسی رسیده بود و امری غیر قابل دسترس تلقی می شد. دسترسی به این اطلاعات در بررسی های کهکشانی، درهای جدیدی را برای ارزیابی اعتبار مدل های نظری در زیر سایه مشاهدات باز می کند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Cosmology and Astroparticle Physics منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. تشکر از کانال علمی بیگ بنگ من در مورد ذره تاریک معلومات مفصل ضرورت دارم اگر کاملا شرح دهید قبل از قبل ممنون میشم.