نقش انرژی تاریک در تشکیل ساختارهای کیهانی

بیگ بنگ: محققان گروه فیزیک دانشگاه بوعلی سینای همدان و دانشگاه منچستر در پروژه‌ای بنیادی، اثر انرژی تاریک بر روی روند شکل‌گیری ساختارهای کیهانی یعنی کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی را مورد مطالعه قرار دادند.

0010901محمد ملک جانی و طیبه نادری، محققان گروه فیزیکِ دانشگاه بوعلی سینا به همراه فرانچسکو پیس پژوهشگری از دانشگاه منچستر بر خلاف بیشتر مطالعات انجام گرفته بر روی انرژی تاریک، به جای مسئله انبساط تند شونده، به سناریوی تشکیل ساختارهای بزرگ مقیاس کیهانی مانند کهکشان ها و خوشه های کهکشانی در کیهان شتابان امروزی پرداخته‌اند.

بصورت کلی می‌توان گفت که انرژی تاریک نه تنها باعث انبساط تندشونده کیهانی می‌شود؛ بلکه بر روی تشکیل ساختارهای کیهانی نیز اثر مستقیم دارد. این پروژه قصد بررسی، مسئله تشکیل ساختارهای کیهانی با رهیافت نیمه تحلیلی رمبش (فروریختن) کروی را دارد. بصورت خاص رهیافت رمبش کروی در کیهان، شامل انرژی تاریک برای مطالعه تشکیل کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی گسترش داده شده است. این پروژه بنیادی، می‌تواند در مطالعه تشکیل ساختارهای کیهانی و اثر انرژی تاریک بر تحول ساختارهای بزرگ مقیاس، منبع مفیدی باشد.

نتایج حاصل از رصدهای گوناگون کیهانی در دو دهه اخیر حاکی از آن است که کیهان کنونی در حال انبساط تند شونده است، پیش از این عقیده بر آن بود که بخاطر نیروی گرانش این انبساط کند شونده است. در چارچوب کیهان شناسی استاندارد، سیال انرژی تاریک پاسخگوی این انبساط تند شونده است. به ادعای این محققان انتظار می‌رود در سال‌های آینده به‌کمک اطلاعات رصدی دقیق‌تر، سر رشته جدیدی در کیهان شناسی نوین توسط اختلالات انرژی تاریک گشایش یابد. نتایج حاصل از این تحقیقات در شماره ۴۵۳ مجله MNRAS منتشر شده است.

دانلود مقاله از اینجا