نمایش یک سحابی سیاره نما

بیگ بنگ: این سحابی سیاره نما که PK 329-02.2 نام دارد، حدود ۷۷۱۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و در آسمان نیمکره ی جنوبی به سمت صورت فلکی گونیا واقع شده است. این سحابی که با عنوان مِنزِل ۲ یا MZ2 شناخته می شود نخستین بار توسط ستاره شناسی به نام دونالد مِنزِل در سال ۱۹۲۲ کشف شد.

تصویری که تلسکوپ هابل از سحابی PK 329-02.2 ثبت کرده است.

به گزارش بیگ بنگ، زمانی که ستاره ای نزدیک به جرم خورشید به مراحل پایانی زندگی خود می رسد، لایه های بیرونی خود را به فضا پرتاب می کند و با این کار ابری از گاز و غبار در اطرافش پدید می آورد که به آن سحابی سیاره نما می گویند. خروج ِ جرم از ستاره به صورت نامنظم و متقارن رخ می دهد، طوری که سحابی سیاره نما می تواند اشکال ِ بسیار پیچیده ای داشته باشد.

در مورد سحابی مِنزِل ۲ به شکل یک ابر پیچ در پیچ آبی رنگ در آمده که دو ستاره در مرکزش به صورت هم راستا قرار دارند. در سال ۱۹۹۹ منجمان کشف کردند، در واقع ستاره ای که در بالا سمت راست واقع شده با پس زدن گازهای خود این سحابی را پدید آورده است و ستاره ای که در پایین سمت چپ قرار دارد، احتمالا یک همدم فیزیکی واقعی برای این ستاره می باشد.

برای ده ها هزار سال هسته ستاره، این ابرهای دیدنی از گاز و غبار را پدید می آورد، سپس در طی یک دوره ی چند هزار ساله، این گازها پراکنده شده و در اعماق فضا محو می شوند. ساختار منحنی شکل این سحابی آخرین نمایش این ستاره، قبل از پایان زندگی و تبدیل شدن به کوتوله ی سفید می باشد. یک نسخه از این تصویر توسط سرگی مینیر در رقابت پردازش گنجینه ی پنهان ِ هابل وارد شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: scitechdaily.com

آرین خوشرنگ

نویسنده این مطلب: آرین خوشرنگ - دانشجوی رشته مکانیک - علاقمند به هوافضا، نجوم و فیزیک میباشد و در زمینه نگارش مقاله با وب سایت بیگ بنگ همکاری می کند.

1. Ali گفت:

درود بر شما، دوربین گوگل تصاویری از یک شی طراحی شده وعجیب رو،روی سطح ماه رصد کرده.اگه امکانش هست و در جریانش هستید توضیح کاملی راجع به این مطلب بدید.با تشکر