بیگ بنگ: مدارگرد شناسایی ماه (LRO) با استفاده از تجهیزات پیشرفته تصویربرداری خود توانست عکسی منحصر به فرد از زمین به ثبت برساند. این عکس به نوعی یادآور ترکیبی از عکس های طلوع زمین و تیلۀ آبی زمین میباشد که به ترتیب در ماموریت آپولو 8 در دسامبر ۱۹۶۸ و ماموریت آپولو 17 در دسامبر سال 1972 از مدار ماه از زمین گرفته شد.

عکسی معروف به طلوع زمین که در دسامبر ۱۹۶۸ در ماموریت آپولو ۸ توسط ویلیام اندرز ثبت شد.

روز 12 اکتبر 2015 (21 مهر 1394) دوربین سیاه سفید «زاویه بسته» و دوربین رنگی «زاویه باز» مدارگرد ناسا همزمان عکس‌هایی را از زاویه پهلو گرفتند که حاصل آن عکس بی نظیر پایین میباشد. این عکس‌ها در شرایطی گرفته شد که مدارگرد به پهلو چرخیده بود و با سرعتی معادل 1600 متر بر ثانیه در ارتفاع حدود 134 کیلومتری از سطح ماه حرکت می‌کرد.

به گفته ی محققان ناسا، عکسی که شاهد آن هستید تنها از یک عکس تشکیل نشده، بلکه ترکیبی از چندین تصویر متفاوت و با کیفیت بالا است که با استفاده از تجهیزات و دوربین های بسیار پیشرفته موجود در مدارگرد شناسایی ماه گرفته شده اند. در این تصویر خارق‌العاده علاوه بر بخش‌های مختلف زمین از جمله بخشی از خاورمیانه، قاره ی آفریقا و اقیانوس‌های اطلس و آرام، سطحی از ماه و حفره مشهور Compton هم دیده می‌شود.

عکس جدید تیله ی آبی، زمین از مدار ماه

مدارگرد شناسایی ماه (LRO) که به ناسا تعلق دارد از سال ۲۰۰۹ در حال شناسایی سطح ماه است و روزانه 12 بار شاهد طلوع زمین از سطح ماه است. اما هیچ‌گاه از این پدیده عکاسی نکرده، زیرا باید برای چنین عکاسی در سرعت بالا به پهلو بچرخد و از زمین و ماه در حالی که هر دو در حال حرکت هستند و خود مدارگرد هم با سرعت سرسام‌آوری می‌چرخد، عکاسی کند و به‌علاوه اینکه دوربین‌های این ماهواره معمولا روی سطح ماه متمرکز هستند. اما عکس فوق زمانی انداخته شد که دانشمندان ناسا برای کالیبره کردن دوربین‌های مدارگرد، آن را به سمت فضای بیکران چرخانده بودند و در همین زمان تصادفا ماهواره در موقعیتی قرار گرفت که یک طلوع زمین را ثبت کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space , NASA