بیگ بنگ: این نمای باور نکردنی خوشه ستاره ای باز IC 4651 را نشان می دهد که توسط تلسکوپ 2.2 متری در رصدخانه لاسیلا شیلی عکسبرداری شده است.

در این تصویر خوشه ی ستاره ای باز ic4651 را مشاهده می کنید.
در این تصویر خوشه ی ستاره ای باز ic4651 را مشاهده می کنید.

به گزارش بیگ بنگ، این خوشه ی ستاره ای که با عنوان Melotte 169 نیز شناخته می شود، توسط ستاره شناس آمریکایی، سولون ایروینگ بای لی کشف شده است و در سال 1896 توسط ستاره شناس دانمارکی- ایرلندی جان لوئیس امیل در فهرست ستارگان و خوشه های کشف شده قرار گرفت. این خوشه که حدود 2900 سال نوری از زمین فاصله دارد در صورت فلکی آرا نهفته است. ستارگان این خوشه که حدود 1.7 میلیارد ساله هستند در میان استاندارهای سن خوشه ای، میانسال به حساب می آیند.

ستارگان موجود در خوشه همزمان از ابرهای گازی شکل گرفته اند؛ به نوعی این ستارگان ِ همزاد، با جاذبه و همچنین گاز بین خود به یکدیگر متصل هستند. مشاهدات اخیر از این خوشه نشان می دهد که جرمی 630 برابر خورشید دارد، در عین حال تصور می شود که در ابتدا این خوشه شامل 8300 ستاره با جرمی حدود 5300 برابر جرم خورشید، بوده است.

تصویری از رصدخانه ی لاسیلا در شیلی
تصویری از رصدخانه ی لاسیلا در شیلی

در خوشه ی ستاره ای IC 4651 که به نسبت قدیمی محسوب می شود، بخشی از عظیم ترین ستارگان به پایان عمر خود می رسند و با یک انفجار ابرنواختری جرم خود را از دست می دهند. با این حال، اکثر ستاره ها که از دست رفته اند نمرده اند، بلکه صرفا نقل مکان کرده اند. این ستاره ها از خوشه جدا می شوند و زمانی که از ابر عظیم گازی عبور می کنند یا با خوشه ی همسایه برخورد می کنند یا در جایی دیگر رانده می شوند.

بعضی از این ستارگان رانده شده هنوز ممکن است، تحت گرانش خوشه ستاره ای باشند، اما بعضی دیگر ممکن است، به خوشه ی دیگری مهاجرت کنند، یا در گوشه ای دیگر از کهکشان راه شیری ساکن شوند. دانشمندان معتقدند که خورشید ما قبلا قسمتی از خوشه ای مانند IC 4651 بوده است، اما همه همزادهای ستاره ای به تدریج از هم جدا شدند و در سراسر کهکشان گسترش یافتند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sci-news

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. بدانیم که خوشه های ستاره ای مجموعه ای از ستاره ها هستند که همانند کهکشان در کنار یکدیگرند. کهکشان ها دور یک جرم عظیم به خاطر گرانش و همچینین ماده تاریک در حال چرخش هستند. به عبارتی ماده تاریک این اجرام را در کنار یکدیگر نگه میدارد.
    این در حالی است که در خوشه های کهکشانی گازهای باردار سحابی ها، خوشه ستاره ای را در کنار یکدیگر نگاه می دارد. باید توجه داشت که خوشه های در داخل کهکشان ها وجود دارند. به عنوان مثال کهکشان ما تقریبا 1200 خوشه باز و 150 خوشه کروی دارد.