بیگ بنگ: تابش باقیمانده از بیگ بنگ – که توسعه ی آن منجر به آغاز جهان شد – می تواند به وسیله ی ساختارهای عظیمِ کیهانی خمیده شود، درست مثل نورهای دیگری که در جهان مشاهده می کنیم. درحالیکه یافته ها در نگاه اول رمزآلود به نظر می رسند، دانشمندان می گویند که این کشف راه را برای یافتن نوعِ مشابهی از سیگنال باز می کند؛ سیگنالی که حضور امواج گرانشی را در لحظه ای پس از آغاز جهان نشان می دهد.

به گزارش بیگ بنگ، این نور، پس زمینه ی مایکروویو کیهانی ( CMB ) نامیده می شود و تابشی است که وقتی جهان 380000 سال پس از بیگ بنگ فرانمای نور شد، قابل مشاهده شد. دو نوع نورِپلاریزه شده در CMB وجود دارد: حالت های E (در ابتدا در سال 2002 کشف شد) و حالت های B (فقط با استفاده از یک تلسکوپ در رصدخانه فضایی هرشلِ ESA وقطب جنوب کشف شد).

CMBتصویر هنری از تحت تأثیر قرار گرفتنِ و چگونگیِ انحراف فوتون ها در پس زمینه ی مایکروویوکیهانی (CMB) بوسیله ی ساختارهای عظیمِ کیهانی. اعتبار: ESA و مشارکت پلانک.

آژانس فضاییِ اروپا در مطبوعات گزارش داد: «[نورهای حالت B] می توانند به دو طریق بوجود آیند.»
اولین روش مستلزم اضافه کردنِ یک پیچ خوردگی به نوری است که از جهان عبور می کند و بوسیله ی کهکشان ها و ماده ی تاریک شناسایی می شود – پدیده ای که عدسی گرانشی نامیده می شود. دومین روش ریشه در مکانیکِ مرحله ی بسیار سریع انبساط گسترده ی جهان دارد که کیهان شناسان معنقدند فقط کسر کوچکی از یک ثانیه پس از بیگ بنگ است – یعنی«تورم».

نتایج بیشتر را تلسکوپ پلانکِ ESA در سال 2014 ارائه می دهد و دانشمندان امیدوارند این حالت B از دومین نوع نور را مشاهده کنند. اکنون مطالعه ی کامل را در Physical Review Letters مشاهده کنید. نسخه ی قبل از چاپ نیز در Arxiv قرار دارد.

منبع:http://www.universetoday.com/105149/this-very-old-cosmic-light-has-a-bend-to-it/#ixzz2gUY6c4DO

بیشتر بخوانید: http://sci.esa.int/herschel/52904-herschel-throws-new-light-on-oldest-cosmic-light/

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.