بیگ بنگ: ستاره شناسان دانشگاه یل با استفاده از نوع جدیدی از تلسکوپ ها که از لنز های تله فوتو اتصالی تشکیل شده، هفت کهکشان که قبلا دیده نشده را شکار کردند. محققان عقیده دارند ممکن است به نشانه های مهمی از تکامل کهکشانها، ماده تاریک و در نتیجه به نوع جدیدی از اجرام کیهانی دست پیدا کرده باشند.

r1

پیش از این دانشمندان می دانستند که یک گروه هفتایی از کهکشان ها را کشف کرده اند ولی بخاطر ماهیت انتشارشان از آنها غافل مانده بودند. دانشمندان با استفاده از تلسکوپ دست ساز که دارای هشت لنز است و  شبیه چشم حشرات میباشد این کهکشان های شبح مانند را مشاهده کردند. کشف این کهکشان ها در بخش کوچکی از آسمان انجام شده و دانشمندان نتایج شگفت انگیزی از اولین تصاویر آنها بدست آوردند.

دانشمندان بل یک سوال کلیدی را مطرح کردند، آیا این هفت کهکشان کوتوله به دور کهکشان مار پیچی M101 می چرخند یا دور تر و نزدیک تر و آیا بر اساس تصادف در مسیر M101 مشاهده شده اند؟ اگر پرسش دوم درست باشد این اجرام کاملا متفاوت هستند، یکی از این دانشمندان گفت ممکن است هزاران کهکشان مثل این هفت کهکشان در جهان وجود داشته باشد که ما هنوز قادر نبودیم آنها را مشاهده کنیم. وی تاکید کرد تا زمان ِ جمع آوری اطلاعات بیشتر  و دقیق برای تشخیص فاصله ی آنها ، دانشمندان ماهیت واقعی آنها را نمی دانند، اما احتمالات به حد کافی جذاب هستند تا به تیم کارشناسی فرصت استفاده از تلسکوپ فضایی هابل برای مطالعه بیشتر را بدهند. یکی دیگر از دانشمندان گفت مطمئن هست که این هفت شی نوع جدیدی از اجرام کیهانی هستند.

r2
در تصویر بالا کهکشان کوتوله NGC 4449  که 12.5 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، را مشاهده می کنید. این کهکشان در مرحله شدید ستاره سازی  قرار دارد و غنی از خوشه های جوان ستاره ها به رنگ آبی است، مناطق صورتی رنگ شکل گیری ستاره ها به همراه گرد و غبار کیهانی را نشان می دهد.  در پایین سمت راست تصویر تعداد نسبتا کمی از ستارگان و کهکشان های کوچک قرار دارد که دارای هاله گسترده ای هست که ماده تاریک آن را احاطه کرده است.

تا زمانی که ماده تاریک با گرانش تعامل دارد، شانس برای آزمایش قابل توجه این ماده مرموز در اتفاقات کیهانی بالا می رود. تعامل ستاره سازی شدید در NGC 4449  پیشنهاد می دهد که کهکشان های کوتوله و کوچک چگونه در طول زمان شکل گرفته اند. محققان معتقدند این نوع کهکشان‌ جدید می‌تواند دیدگاه‌های جدیدی را در خصوص ماده تاریک و تکامل کهکشانی در اختیار بگذارند و به کشف گروه جدیدی از اجرام کیهانی در فضا بیانجامند.

منبع : DailyGalaxy