بیگ بنگ: فضاپیمای ویجر 2 در راه خروج از منظومه شمسی در ۲۵ اوت ۱۹۸۹به نزدیکترین فاصله خود از سیارۀ نپتون رسید و به تنها فضاپیمایی بدل شد که از این غول گازی دوردست بازید نمود.

اعتبار تصویر ترکیبی: مونتاژ و پردازش - رولف اولسن، داده ها از ویجر 2 و داده های سیاره ای
اعتبار تصویر ترکیبی: مونتاژ و پردازش – راولف اولسن، داده ها از ویجر 2 و سیستم داده های سیاره ای

با توجه به تصاویر ثبت شده ویجر در این روز و روزهای بعد، این تصویر ترکیبی از آن برخورد نزدیک الهام گرفته شده است. در این تصویر ، سیاره کم نور و دوردست نپتون ، بزرگترین قمر آن تریتون، و سامانه حلقه های کم نورش قابل مشاهده می باشند. در اینجا ویجر درست در آن سوی مدار نپتون قرار دارد و نگاهش از فضای میان-سیاره ای، رو به خورشید است. در نتیجه هلال هایی روشن از نپتون و قمرش تریتون دیده می شوند. ابرهای سیروس (Cirrus) * منطقه جنوبی نپتون را به همراه نواری تیره و گردابی از ابرها درست بالای قطب جنوب سیاره در بر گرفته است.

قسمتی از سامانه حلقه های کم نور نپتون به همراه سه کمان روشنی که در آن ها می بینید برای اولین بار توسط ویجر در همین رویارویی به تصویر کشیده شدند، ولی کم نورترین بخش ها به کمک مدل سازی به این تصویر ترکیبی افزوده شده است. پس زمینۀ پرستارۀ تصویر که ۷.۵ درجه را پوشش می دهد، از داده های پروژۀ بررسی و پیمایش آسمان گرفته شده و جایی در صورت فلکی زرافه را نشان می دهد که مربوط به دیدگاه ویجر از سامانۀ با شکوه نپتون در آن لحظه است.

* ابر سیروس (Cirrus) یا پرسا به طور کلی به ابرهایی گفته می‌شود که غالباً نازک بوده و به صورت پر مانند و سفید رنگ و شفاف دیده می‌شوند و ارتفاع نسبتاً زیادی از سطح زمین دارند. واژه پَرسا در فارسی به معنی پرمانند است.

منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.