بیگ بنگ: دوست داشتن حلقه های زحل راحت است. اینها به زیبایی به ما یادآور می شوند که انسان ها در این جهان پهناور چقدر ناچیز اند. نور این حلقه ها بسیار بیشتر از بقیهٔ منظومه حلقه های غول گازی است. برای مثال، اورانوس یک سرزمین عجایب می باشد که حداقل سیزده حلقه آن را احاطه کرده است. مشتری هم حلقه های شبح مانند خاص خود را دارد. حلقه های نپتون مظلوم ترین اجرام منظومه هستند؛ واقعا عجیب است که ما وجود حلقه های نپتون را تا سال 1989 تایید نکرده بودیم؛ سالی که ناسا با کاوشگر ويجر 2 به بررسی سیاره نپتون پرداخت.

به گزارش بیگ بنگ، ويجر 2 توانست بینش ما را نسبت به این سیاره و پنج حلقه آن به نام های «گیل، له وريه، لاسل، آراگو و آدامز» افزایش دهد. نام حلقه ها برگرفته از اخترشناسانى است که مطالعاتی درباره غول گازی انجام دادند. اما حتی قبل از رسیدن ويجر 2 به نپتون، اخترشناسى به نام دکتر “ادوارد گينان” موفق به شناسایی الگوهای نور غیر طبیعی در اطراف سیاره در سال 1968 میلادی شد. او و تعدادی از همکارانش در سال 1982 داده های خود را مجددا ارزیابی کرده و دریافتند که دو حلقه شناسایی کرده اند.

بیشتر افراد اطلاعات چندانی درباره حلقه های نپتون ندارند زیرا دیدنشان بسیار دشوار است. حلقه های زحل؛ بزرگ، یخی و ابر منعکس کننده هستند؛ درحالی که حلقه های نپتون کم نور اند. به گفته گينان، حلقه های نپتون قطعات کوچکی از یخ و گرد و غبار اند و معمولا مثل اندازه دانه های برف؛ اما اندازه بعضی به چند متر نیز می رسد. نحوه شکل گیری آنها به این صورت است که یک سيارک یا قمر در آن ناحیه شروع به ایجاد شدن کرد و سپس نابود گردید. اتفاقی که در کنار چنین سیاره بزرگی روی داد. بر طبق این ایده، مواد باقیمانده پخش شده یک حلقه به وجود آوردند مثل زباله های در حال چرخش.

گستردگی هر کدام از حلقه های نپتون به چند هزار کیلومتر می رسد که در مقایسه با حلقه های زحل بسیار کوچک اند، اما همچنان زیبا و شگفت انگیز هستند. بیرونی ترین حلقه معروف به آدامز دارای سه قوس غیر عادی به نام های «آزادی، برابری و برادری» است. بر طبق گزارش ناسا، این قوس ها احتمالا به دلیل اثرات گرانشى قمر سیزدهم نپتون به این شکل در آمده اند. متاسفانه، ما از دهه 1980 به نپتون نزدیک نشده ایم. بi نظر هم نمی رسد که ناسا یا سایر آژانس های فضایی برنامه ای برای بازگشت به این سیاره داشته باشند، اگرچه یک عملیات مدارگرد به سبک کاسينى می تواند به بسیاری از سؤالات در خصوص حلقه های نپتون پاسخ دهد.

وقتی از گينان پرسیدیم که آیا زمان فرستادن یک کاوشگر به نپتون فرا رسیده یا خیر، گينان اظهار داشت: هیچ چیزی نزدیک سیاره نپتون نیامده است، پس نپتون بدون مشکلی سر جای خود قرار دارد. ارسال کاوشگر به اورانوس ایده جالبی است زیرا محور چرخش اورانوس 98 درجه می باشد. منظومه شمسی بیرونی عجیب و غریب است. خود نپتون هم سیاره ای غیر عادی و عجیب است. حلقه های خارق العادهٔ ارزش عشق ورزیدن دارند.

منبع: gizmodo.com