بیگ بنگ: با استفاده از داده های بدست آمده از کاوشگر ویجر 1 و آزمایشهای متعدد ماهواره ای، دانشمندان دقت فرمولی که تاثیر خورشید را بر طیف تشعشع کیهانی توصیف می کند، اصلاح کردند.

PhysRevD.93.0430161به گزارش بیگ بنگ، محققان به امید کشف ذراتی هستند که از منابع مرموز و عجیبی مثل ماده تاریک می آیند، آزمایشات متعددی در مدار زمین با تلاش و دقت زیاد در حال اندازه گیری طیف تشعشع کیهانی میباشند. سهم این منابع مطمئنا بسیار کم است و بنابراین، تغییرات اعمال شده بر روی این طیف از طریق خورشید – که تاثیر قابل ملاحظه ای دارد و با فصول مختلف تغییر میکند- با دقت زیاد قابل شناخته شدن است. اکنون دانشمندان فرمول دقیق تری برای این تغییرات بدست آورده اند که میتواند در آزمایشات متعدد و در هر زمانی از سال مورد استفاده قرار گیرد.

برای مدلسازی طیف تشعشع کیهانی، محققان تاثیر خورشید را با اضافه کردن اصطلاحی بنام پتانسیل ِ نوسان، تعریف می کنند. این نیروی موثر، میدان مغناطیسی بادهای خورشیدی را تعریف می کند؛ این ذرات باردار، تشعشع کیهانی که به سمت ردیاب های نزدیک کره زمین در حال حرکت هستند را شکسته و از سرعت آنها می کاهد. البته، میدان مغناطیسی مدام در حال تغییر است – به عنوان مثال قطبیت میدان مغناطیسی هر یازده سال تغییر می کند – بنابراین در هر آزمایش معمولا نیاز است که پتانسیل ِ نوسان، از نو تعیین شود.

NASA-Magnetic-Fieldایلیاس کولیس از دانشگاه جان هاپکینز در مریلند، به همراه همکارانش موفق به کشف فرمولی شدند که به مراتب پایدارتر است. به این منظور، آنها پتانسیل را بر حسب پارامترهایی که از طریق ارزیابی های ماهواره ای بادهای خورشیدی قابل دستیابی بود، از نو تعیین کردند. سپس این پارامترها را در مقابل داده های تشعشع کیهانی به دست آمده از دو آزمایش ماهواره ای اخیر (AMS و PAMELA) و نیز آزمایش درون بالن BESS، مورد بررسی قرار دادند. در نهایت برای تایید این موضوع که فرمول آنها تغییرات خورشیدی را درست پیش بینی می کند، نویسندگان نیاز به طیفی داشتند که با نور خورشید تماس نداشته باشد. این داده ها در سال 2012 از طریق کاوشگر ویجر 1 از منطقه ی هلیوسفر سامانه ی خورشیدی بدست آمده که در این ناحیه بادهای خورشیدی رو به کاهش بودند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی Physical Review D منتشر شده است.

ترجمه: تحریریه ی سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: physics.aps.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.