بیگ بنگ: دانشمندان درباره سرازیرشدن مهاجمان از زمین به مریخ در شکل موجودات ریزمیکروسکوپی ابراز نگرانی کرده‌اند. نتیجه مطالعه‌ای که اخیرا بر روی گرد و خاک‌های جمع‌آوری شده از مریخ‌نورد پیش از پرتاب آن انجام شده، نشان می‌دهد که سطح مریخ نورد “کنجکاوی” به 65 گونه باکتری آلوده بوده است.

دانشمندان معتقدند مریخ نورد کنجکاوی با خود مهاجران ریزمیکروسکوپی را به مریخ برده است.
دانشمندان معتقدند مریخ نورد کنجکاوی با خود مهاجران ریزمیکروسکوپی را به مریخ برده است.

موجودات ریزی که در یک فضاپیما وجود دارند، پتانسیل لازم برای آلوده‌کردن دیگر اجرام آسمانی را دارا هستند و این موضوع تعیین امکان وجود شکلی از حیات روی سیاره‌ای‌ دیگر یا این که آیا چنین حیاتی توسط کاوشگران به آنجا وارد شده را با چالش مواجه می‌کند. بنابراین آگاهی از این که چه نوع میکروارگانیسم‌هایی از زمین می‌توانند در یک فضاپیما یا فرودگر زنده بمانند، مهم است.

هنوز مشخص نیست که آیا هیچ کدام از این موجودات زمینی توانسته‌اند در سفر به مریخ زنده بمانند یا خیر. اگرچه باکتری‌های زمینی که مسافر فضا می‌شوند، علوم فضایی را سخت‌تر می‌کنند؛ اما فعالیت‌های نوع بشر به نوعی مسیر را برای آنها هموار کرده است. البته پیش از پرتاب کاوشگرها و سفینه‌های فضایی همانند کنجکاوی، مهندسان آنها را از فرایند پاکسازی سخت‌گیرانه‌ای عبور می‌دهند. هدف از پاکسازی دو چیز است: نخست آنکه دانشمندان نمی‌خواهند سیارات دیگر را با حیات زمینی حیات آلوده کنند. دوم اینکه آنها نمی‌‌خواهند ابزارهایشان آلوده باشد، چرا که باعث می‌شود نامزدهایی از حیات به ظاهر بیگانه‌ای را شناسایی کنند که در حقیقت تنها مسافرانی قاچاقی از مبداء زمین هستند.

تصویری از مریخ نورد کنجکاوی پیش از سفر به مریخ
تصویری از مریخ نورد کنجکاوی پیش از سفر به مریخ

پیش از این، دانشمندان باکتری‌هایی را شناسایی کرده بودند که حتی از اتاق پاک ناسا جان سالم به در می‌برند. علاوه بر این، در سال 2011 گزارشی منتشر شد که نشان می‌دهد شاید کنجکاوی آن طور که باید فرایند پاکسازی را طی نکرده باشد. دانشمندان دانشگاه آیداهو و آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا که کنجکاو بودند بدانند چه چیزی روی کنجکاوی باقی‌مانده است، پیش از پرتاب این کاوشگر به فضا اقدام به نمونه گرفتن از بخش‌های مختلف آن کردند. پس از جمع‌آوری و طبقه‌بندی باکتری‌ها، دانشمندان آنها را در معرض شرایط بسیار طاقت‌فرسا شامل خشکی، تابش فرابنفش، سرمای شدید و سطوح pH بالا قرار دادند. آنها کشف کردند حدود 11 نژاد باکتریایی حداقل در ترکیب دو مورد از شرایط بالا دوام می‌آورند. با این حال، بر اساس مطالعات جدید، تعدادی از میکروب‌ها جان‌سخت‌تر از آنچه انتظار می‌رود، هستند و میکروب‌های دیگر نیز شاید از ساز و کارهای حفاظت‌کننده مختلف برای زنده‌ماندن در پروازهای بین‌سیاره‌ای استفاده کنند.

مطالعه بیشتر در : nature , sciencedaily , phys

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. چه بسا تمدن راهکار طبیعت برای گرده افشانی حیات در فضای میان سیاره ای و میان ستاره ای باشد.