یک شرکت هلندی پروژه‌ای را آغاز کرده است به نام ماموریت یا سفر «مارس 1» که هدف آن برنامه‌ریزی و تدارک برای اولین سفر انسان به سیاره سرخ است. اما نکته عجیب و باورنکردنی این است که در پایان این پروژه طولانی به افرادی که قرار است به سیاره مریخ بروند فقط یک بلیت یک‌طرفه برای رسیدن به این سیاره داده خواهد شد.

این شرکت هلندی می‌گوید که تاکنون بیش از هشتاد هزار نفر از ۱۲۰ کشور جهان رسما تقاضای خود برای شرکت در این پروژه را ارسال کرده‌اند. متقاضیان برای شرکت در این پروژه باید رقمی حدود ۷۵ دلار همراه با تقاضانامه خود پرداخت کنند. به این ترتیب این شرکت در مراحل اولیه اعلام این پروژه مبلغی حدود ۳۷ میلیون دلار درآمد داشته است. براساس میزان استقبال از این پروژه می‌توان حدس زد که حدود نیم میلیون نفر تاکنون اظهار تمایل کرده و حداقل در حال حاضر آرزو دارند که زمانی بتوانند با پرواز یک‌طرفه به مریخ رفته و باقی عمر خود را در آن سیاره دوردست سپری کنند که صدها هزار کیلومتر از زمین فاصله دارد.
630032-N
پروژه موسوم به «مارس 1» سال گذشته اعلام شد و برنامه آن آموزش ۲۸ تا ۴۰ داوطلب برای سفر به مریخ طی دو سال آینده است. خود سفر قرار است در سال ۲۰۲۲ انجام شود، یعنی حدود پانزده سال زودتر از ماموریتی که سازمان ناسا برای اعزام یک گروه فضانورد به این سیاره برنامه‌ریزی کرده است. در پروژه «مارس 1» فقط چهار نفر به این سیاره سفر خواهند کرد و مدیران این موسسه امیدوارند که هزینه شش میلیارد دلاری این سفر فضایی را از طریق دریافت مبالغ مربوط به ثبت نام داوطلبان، شهریه دوره‌های آموزشی و از همه مهم‌تر برنامه‌های تلویزیونی که قرار است در خلال اجرای این پروژه تهیه شوند تامین کند.

شرکت در یک چنین طرح بلندپروازانه و ماجراجویانه‌ای شاید عجیب به نظر برسد، ولی آمارهایی که توسط این شرکت هلندی منتشر شده نشان می‌دهد که حداقل از نظر نیم میلیون نفر علاقه‌مند چنین سفر یک‌طرفه‌ای به کره مریخ با همه هزینه‌ها و زحمات مربوط به آن یک هدف واقعی و دست‌یافتنی است.

با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه علوم فضایی طی پنج دهه گذشته امروزه سفر به خارج از جو کره زمین یا سیاره‌های همسایه خیالبافی نیست. در عین حال برخلاف دوران سفر به کره ماه که صنایع و برنامه‌های فضایی در انحصار و کنترل دولت بود، امروزه بخش خصوصی در این عرصه فعال شده است و بنابراین سفرهای فضایی تجاری و غیردولتی ممکن است از ماموریت‌های سازمان ناسا پیشی بگیرند. برای مثال، شرکت فضایی خصوصی «ویرجین گالاکتیک» در ماه‌های اخیر یک سفر آزمایشی موفقیت‌آمیز دیگر را اجرا کرد. شرکت دیگری به نام «اسپیس X» چندی پیش موفق شد انتقال یک محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی را انجام دهد.

موسسات و شرکت‌های خصوصی فراوانی علاقه‌مندند که در صنایع و حمل و نقل فضایی فعالیت و سرمایه‌گذاری کنند. میزان تقاضا برای سفر به ماه یا سیاره مریخ بسیار زیاد و در مقابل عرضه یک چنین خدماتی در حال حاضر اصلا وجود ندارد. بنابراین در سال‌ها و دهه‌های آینده می‌تواند به تجارتی پرسود بدل شود.

به نقل از رادیو فردا

سایت مارس 1: http://applicants.mars-one.com

مطالب مرتبط :

مریخ منزلگاه جدید بشریت

آیا انسان در مریخ قادر به بچه دار شدن است؟

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه