بیگ بنگ: ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل تصویری از یک ستاره‌ی جوان و خاص را به همراه گرد و غبار احاطه کننده ی اطرافش ثبت کردند.

Hubble-Views-V1331-Cygبه گزارش بیگ بنگ، ستاره‌ی V۳۳۱ Cyg که در صورت فلکی ماکیان نهفته است در فاصله‌ی ۱۸۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. این ستاره با حلقه هایی از گرد و غبار و  ابرهای تاریک احاطه شده است. اما چیزی که باعث شده اخترشناسان این ستاره را خاص بدانند، این است که ما دقیقا آن را از سمت یکی از قطب‌هایش مشاهده می کنیم. معمولاً نمای ستاره‌هایی که تازه متولد می‌شوند در اثر گرد و غبارِ یک دیسک ستاره‌ای اطرافشان را احاطه می‌کند که کاملاً مات میباشد.

اما در این مورد، تصویری که می‌بینیم در حقیقت فضایی است که میان گرد و غبار پشت ستاره خالی شده و نمایی زیبا و صاف ایجاد کرده است. به این ترتیب تصویری واضح از ستاره و محیط اطرافش را داریم که به ستاره‌شناسان اجازه می‌دهد آن را با جزئیات بیشتری بررسی کرده و خصوصیاتی را بیابند که نشان‌ دهنده‌ی تشکیل یک جسم با جرم اندک در محدوده‌ی بیرونی دیسک ستاره‌ای V331 Cyg میباشد.

 سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sci-news , NASA

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. اقای سمیر الله وردی ، مطالبتون عالیه اگه بشه اینستگرام هم بزنین اونجا هم عکس های تازه رو بزارین اونجور بهتر میشه.یه چیزه دیگه ، اگه بشه مطالب متا فیزیکی هم بزارین.متشکرم