بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی هابل از نوعی سحابی رنگی کوچک عکسبرداری کرده که ابری میان‌ستاره‌ای متشکل از غبار، هیدروژن، هلیم و دیگر گازهای یونیزه‌ شده است. این حباب رنگارنگ NGC 6818 نام دارد، که به عنوان سحابی جواهر کوچک نیز شناخته می شود.

نمایی از سحابی سیاره نمای NGC 6818 که تلسکوپ هابل به ثبت رسانده است.
نمایی از سحابی سیاره نمای NGC 6818 که تلسکوپ هابل به ثبت رسانده است.

به گزارش بیگ بنگ، این سحابی زیبا در صورت فلکی برج قوس (کماندار) واقع شده و تقریبا 6000 سال نوری از ما فاصله دارد. این ابر کیهانی غنی فقط نیم سال نوری گستردگی دارد و نسب به ستاره مرکزی کوچکش، بسیار بزرگ است اما در مقیاس کیهانی جواهری کوچک به شمار می‌آید. وقتی که ستارگانی مثل خورشید وارد دوره بازنشستگی‌ می‌شوند، لایه‌های خارجی‌ خود را برای ایجاد ابرهای درخشانی از گاز به نام سحابی‌های سیاره‌ نما به فضا پخش می‌کنند.

انتشار این جرم و غبار یکدست نبوده و سحابی های سیاره ای می توانند اشکال بسیار پیچیده داشته باشند. سحابی NGC 6818 نیز ساختارهای رشته‌مانند گره‌دار و لایه‌های متمایز از ماده دارد. دانشمندان معتقدند باد ستاره‌ای حاصل از ستاره مرکزی این ابر، ماده را به بیرون منتشر می کند و چنین شکل گسترده ای پدید می آورد. زمانی که این باد سریع از میان ابر کند و متحرک عبور می‌کند، نوعی فوران‌های شفاف ویژه را در لایه‌های بیرونی‌تر ایجاد می‌کند.

سحابی جواهر که 6000 سال نوری از زمین فاصله دارد، توسط ویلیام هرشل در سال 1787 کشف شده است.
سحابی جواهر که 6000 سال نوری از زمین فاصله دارد، توسط ویلیام هرشل در سال 1787 کشف شده است.

هابل پیش‌ از این در سال ۱۹۹۷ با دوربین میدان وسیع شماره ۲ از این سحابی تصویربرداری کرد، این دوربین دارای فیلترهایی است که انتشارات اکسیژن و هیدروژن یونیزه‌شده را نمایان می‌کند. عکس جدید هابل از همین دوربین از فیلترهای مختلف برای آشکارسازی نمایی متفاوت از این سحابی استفاده کرده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: astronomynow

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.