بیگ بنگ: در تصویر هنری زیر فضاپیمای ویجر ناسا، و دیدگاهی از منظومه ی شمسی را مشاهده می کنیم. این دایره ها نشان دهنده ی مدارهای اصلی سیاره های بیرونی یعنی: مشتری، زحل، اورانوس و نپتون، هستند. با شروع این ماموریت در سال 1977 ویجر 1 از سیاره های مشتری و زحل دیدن کرد. این فضاپیما اکنون 20 میلیارد کیلومتر از زمین دور است که آن را تبدیل به دورترین و یکی از سریع ترین ساخته های بشر، می کند.

stsci-h-p1701a-m2000x1933به گزارش بیگ بنگ، در واقع ویجر 1 در حال حاضر در فضای میان ستاره ای در حال بررسی این منطقه است که با گاز، غبار و مواد حاصل از بازسازی ستارگان مرده پوشیده شده است. دو فضاپیمای ویجر 1 و 2 در حال حرکت در میان منطقه کشف نشده در سفر طول و دراز خود هستند که فراتر از منظومه شمسی است. این دو فضاپیما در طول مسیر، مقدار متوسط اجزای فضای میان ستاره ای و محیط اسرارآمیز بین ستاره ای را اندازه گیری می کنند. فضاپیمای ویجر ۱ تا ۴۰ هزار سال دیگر از فاصله ی ۱.۶ سال نوری ستاره ای بنام Gliese 445 عبور می کند. ویجر ۲ نیز که هم اکنون ۱۶ میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد، تا ۴۰ هزار سال دیگر از فاصله ی ۱.۷ سال نوری ستاره ی Ross 248 می گذرد.

تلسکوپ فضایی هابل نیز نقشه ی راه آنها را از طریق اندازه گیری مواد موجود در مسیر آینده ی این فضاپیماها، رصد می کند. حتی بعد از اینکه فضاپیماها قدرت الکتریکی خود را تمام کردند و قادر به ارسال داده های جدید نبودند(که این اتفاق ممکن است در طول یک دهه دیگر رخ دهد)، ستاره شناسان می توانند از مشاهدات هابل استفاده کنند تا خصوصیات محیطی را که این کاوشگرها در آن سیر می کنند، را مشخص کنند. یک تجزیه و تحلیل اولیه از مشاهدات هابل، فضای بین ستاره ای با شکوه و پیچیده ای را آشکار می کند که شامل ابرهای گوناگونی از هیدروژن است که با مواد دیگری آمیخته شده اند. داده های هابل و ویجر دیدگاه های جدیدی را نسبت به اینکه خورشید چگونه در فضای میان ستاره ای حرکت می کند، فراهم کرده است.

stsci-h-p1701b-m2000x1087مدیر مطالعاتی دانشگاه وسلیان واقع در میدلتون گفت: این یک فرصت عالی است تا داده های حاصل از اندازه گیری های محیط فضایی را که از طریق فضاپیمای ویجر و اندازه گیری های تلسکوپی هابل به دست آمده اند را مورد مقایسه قرار دهیم. همانطور که این دو فضاپیما با سرعت 61 هزار کیلومتر بر ساعت در میان فضا حرکت می کنند، از مناطق کوچک نمونه برداری می کنند. ولی ما هیچ نظری نداریم که آیا این مناطق کوچک رایج هستند یا کمیاب؟ مشاهدات هابل چشم انداز وسیعی به ما می دهد زیرا این تلسکوپ مسیری بزرگ و طولانی را زیر نظر دارد. پس هابل به هر چیزی که ویجرها در حال انجام آن هستند، معنی و مفهوم می بخشد.

ترجمه: نیلوفر نجفیان/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: particlenews.com

اطلاعات بیشتر: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. سلام
    یعنی این دو فضاپیما هنوز هم اطلعاتی به زمین مخابره میکنند ؟
    و اگه امکان داره بگید که با این فاصلشون از زمین چقدر طول میکشد تا فرکانس شون به زمین برسه ؟

    1. درود، بله هنوز اطلاعات ارسال می کنند. اطلاعات ارسالی توسط امواج رادیویی و با سرعت نور به زمین مخابره میشه