هابل خوشه ای غنی از کهکشان را شکار کرد!

بیگ بنگ: این تصویر جدید هابل یک خوشه غنی کهکشانی بین صورت فلکی لئو و گیسو را نشان می دهد که در فاصله ی ۲ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد. این خوشه توسط یک کهکشان بزرگ بیضوی شکل بنام MCG+04-28-097 که هاله ای از ستاره ای به گستردگی ۶٫۵ میلیون سال نوری دارد، احاطه شده است.

Hubble reveals a super-rich galactic neighbourhood

خوشه کهکشانی آبل ۱۴۱۳ قسمتی از کاتالوگ آبل، مجموعه از ۴۰۰۰ هزار خوشه غنی کهکشانی نسبتا نزدیک به زمین – از دیدگاه کیهانی کمتر از سه میلیارد سال نوری – است، این خوشه ها با تعداد بزرگی از کهکشان های میزبان پر شده اند. گرانش شدید آبل ۱۴۱۳ بیش از ۳۰۰ خوشه کهکشانی را در کنار هم نگه داشته است. تعامل قوی بین این کهکشان ها سبب می شود ماده ی درون کهکشان با درجه حرارت بالا تقریبا ۱۰۰ میلیون درجه گرم شود، به همین دلیل خوشه اشعه ایکس قوی از خود ساطع می کند.

اعوجاج تصویر می تواند ناشی از اثرات لنز گرانشی باشد، تصویر توسط نور مرئی و مادون قرمز دوربین پیشرفته هابل گرفته شده است. یک نسخه از این تصویر در گنجینه هابل مخفی نگه داشته شده است. کهکشان های مرکزی خوشه بسیار بیضوی شکل هستند، در حالی که کهکشان های اطراف خوشه کروی هستند. اثر لنز گرانشی زمانی رخ می دهد که گرانش شدید خوشه کهکشانی، نور فضا – زمان اطراف را خم کند و جلوه ی زیبایی به پدیده های نوری کهکشان ها بدهد.

منبع: spacetelecope

لینک کوتاه مقاله : http://bigbangpage.com/?p=20474

رامین فخاری

نویسنده این مطلب: رامین فخاری، دانشجوی کارشناسی برق و قدرت، علاقمند به نجوم، کیهان شناسی، زیست شناسی و تاریخ معاصر می باشد و به عنوان نویسنده در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.