بیگ بنگ: این تصویر جدید هابل یک خوشه غنی کهکشانی بین صورت فلکی لئو و گیسو را نشان می دهد که در فاصله ی 2 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد. این خوشه توسط یک کهکشان بزرگ بیضوی شکل بنام MCG+04-28-097 که هاله ای از ستاره ای به گستردگی 6.5 میلیون سال نوری دارد، احاطه شده است.

Hubble reveals a super-rich galactic neighbourhood

خوشه کهکشانی آبل 1413 قسمتی از کاتالوگ آبل، مجموعه از 4000 هزار خوشه غنی کهکشانی نسبتا نزدیک به زمین – از دیدگاه کیهانی کمتر از سه میلیارد سال نوری – است، این خوشه ها با تعداد بزرگی از کهکشان های میزبان پر شده اند. گرانش شدید آبل 1413 بیش از 300 خوشه کهکشانی را در کنار هم نگه داشته است. تعامل قوی بین این کهکشان ها سبب می شود ماده ی درون کهکشان با درجه حرارت بالا تقریبا 100 میلیون درجه گرم شود، به همین دلیل خوشه اشعه ایکس قوی از خود ساطع می کند.

اعوجاج تصویر می تواند ناشی از اثرات لنز گرانشی باشد، تصویر توسط نور مرئی و مادون قرمز دوربین پیشرفته هابل گرفته شده است. یک نسخه از این تصویر در گنجینه هابل مخفی نگه داشته شده است. کهکشان های مرکزی خوشه بسیار بیضوی شکل هستند، در حالی که کهکشان های اطراف خوشه کروی هستند. اثر لنز گرانشی زمانی رخ می دهد که گرانش شدید خوشه کهکشانی، نور فضا – زمان اطراف را خم کند و جلوه ی زیبایی به پدیده های نوری کهکشان ها بدهد.

منبع: spacetelecope

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.